ΓΕΦΥΡΙ ΤΕΜΠΛΑΣ ΘΛΙΨΗ ΟΡΓΗ ΚΑΙ ΠΟΝΟΣ ΕΠΕΙΓΩΝ ΚΑΤΕΠΕΙΓΩΝ ΣΩΣΤΕ ΤΩΡΑ ΤΑ ΓΕΦΥΡΙΑ ΤΕΜΠΛΑ ΚΑΙ ΑΥΛΑΚΙΟΥ ΣΩΣΤΕ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΜΑΣ ΠΡΟΣ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ ΚΑΙ ΑΡΜΟΔΙΟΥΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΤΟΥ ΟΡΕΙΝΟΥ ΒΑΛΤΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΜΦΙΛΟΧΙΑΣ ΤΟ ΝΕΡΟ ΚΑΙ Η ΦΩΤΙΑ ΚΑΡΤΕΡΕΜΩ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ.- H ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΙΚΗ ΚΑΤΑΙΓΙΔΑ ΜΕ ΤΗΣ ΕΝΤΟΝΕΣ ΒΡΟΧΟΠΤΩΣΗ ΣΕ ΟΛΟΙ ΤΗΝ ΗΠΕΙΡΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΥΡΥΤΑΝΙΑ ΕΦΕΡΑΝ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΦΥΣΕΩΣ ΝΑ ΛΥΣΣΟΜΑΝΟΥΝ ΕΝΑΝΤΙΑ ΤΩΝ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΓΕΦΥΡΙΩΝ ΤΗΣ ΤΕΜΠΛΑ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΥΛΑΚΙΟΥ Παρά την πρωτοφανή κατεβασιά και τον εκκωφαντικό βουητό του Αχελώου (να ψαχνή τον αδελφό του) τα ιστορικά γεφύρια άντεξα ΑΝΤΕΧΟΝΤΑΣ με παρά πολύ σοβαρά τραύματα ( ΒΛΕΠΕ ΦΩΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΠΟΥ ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ ) ΚΑΝΟΥΜΕ ΕΚΛΥΣΕΙ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΤΟΥ ΑΡΜΟΔΙΟΥ ΚΑΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΣΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΑΙ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΜΑΣ ΝΑ ΣΥΝΔΡΑΜΟΥΝ ΑΜΕΣΑ Η ΔΥΝΑΤΟΝ ΚΑΙ ΑΠΟ ΣΗΜΕΡΑ ΤΑ ΓΕΦΥΡΙΑ ΕΙΝΑΙ ΣΟΒΑΡΟΤΑΤΑ ΤΡΑΥΜΑΤΙΣΜΕΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΣΤΑΤΙΚΟΤΑΤΟΥΣ ΝΑ ΕΛΕΓΧΤΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΑΜΕΣΑ Η ΕΝΔΕΔΥΜΕΝΕΣ ΕΠΙΣΚΕΥΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΠΟΥ ΘΑ ΥΠΟΔΕΙΞΟΥΝ Η ΑΡΜΟΔΙΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΜΕΣΑ. ΑΓΑΠΗΤΗ ΑΡΜΟΔΙΟΙ ΚΥΡΙΟΙ ΤΟΠΙΚΗ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΜΗΝ ΑΦΗΝΕΤΕ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑ ΑΥΤΙ ΑΥΤΟΥ ΤΟ ΤΟΠΟΥ ΝΑ ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗ Η ΔΥΝΑΤΟΝ ΑΠΟ ΑΥΡΙΟ ΝΑ ΠΡΟΧΩΡΗΣΗ Η ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΣΚΕΥΗ ΤΟΝ ΤΡΑΥΜΑΤΙΣΜΕΝΩΝ ΑΠΟ ΤΗΣ ΣΦΟΔΡΟΤΑΤΗ ΚΑΚΟΚΑΙΡΙΑ ΖΩΤΙΚΩΝ ΓΕΦΥΡΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ.- ΕΠΕΙΓΩΝ ΚΑΤΕΠΕΙΓΩΝ Κομμένη στα δύο η Ευρυτανία – Ανησυχία για τις επόμενες ώρες

ΕΠΕΙΓΩΝ ΚΑΤΕΠΕΙΓΩΝ ΣΩΣΤΕ ΤΩΡΑ ΤΑ ΓΕΦΥΡΙΑ ΤΕΜΠΛΑ ΚΑΙ ΑΥΛΑΚΙΟΥ ΣΩΣΤΕ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΜΑΣ
ΠΡΟΣ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ ΚΑΙ ΑΡΜΟΔΙΟΥΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΤΟΥ ΟΡΕΙΝΟΥ ΒΑΛΤΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΜΦΙΛΟΧΙΑΣ
ΤΟ ΝΕΡΟ ΚΑΙ Η ΦΩΤΙΑ ΚΑΡΤΕΡΕΜΩ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ.-
H ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΙΚΗ ΚΑΤΑΙΓΙΔΑ ΜΕ ΤΗΣ ΕΝΤΟΝΕΣ ΒΡΟΧΟΠΤΩΣΗ ΣΕ ΟΛΟΙ ΤΗΝ ΗΠΕΙΡΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΥΡΥΤΑΝΙΑ ΕΦΕΡΑΝ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΦΥΣΕΩΣ ΝΑ ΛΥΣΣΟΜΑΝΟΥΝ ΕΝΑΝΤΙΑ ΤΩΝ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΓΕΦΥΡΙΩΝ ΤΗΣ ΤΕΜΠΛΑ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΥΛΑΚΙΟΥ
Παρά την πρωτοφανή κατεβασιά και τον εκκωφαντικό βουητό του Αχελώου (να ψαχνή τον αδελφό του) τα ιστορικά γεφύρια άντεξα ΑΝΤΕΧΟΝΤΑΣ με παρά πολύ σοβαρά τραύματα ( ΒΛΕΠΕ ΦΩΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΠΟΥ ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ )
ΚΑΝΟΥΜΕ ΕΚΛΥΣΕΙ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΑΡΜΟΔΙΟΥs ΚΑΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΣΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΑΙ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΜΑΣ ΝΑ ΣΥΝΔΡΑΜΟΥΝ ΑΜΕΣΑ Η ΔΥΝΑΤΟΝ ΚΑΙ ΑΠΟ ΣΗΜΕΡΑ ΤΑ ΓΕΦΥΡΙΑ ΕΙΝΑΙ ΣΟΒΑΡΟΤΑΤΑ ΤΡΑΥΜΑΤΙΣΜΕΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΣΤΑΤΙΚΟΤΑΤΟΥΣ ΝΑ ΕΛΕΓΧΤΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΑΜΕΣΑ Η ΕΝΔΕΔΥΜΕΝΕΣ ΕΠΙΣΚΕΥΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΠΟΥ ΘΑ ΥΠΟΔΕΙΞΟΥΝ Η ΑΡΜΟΔΙΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΗ AΜΕΣΑ.
ΑΓΑΠΗΤΗ ΑΡΜΟΔΙΟΙ ΚΥΡΙΟΙ ΤΟΠΙΚΗ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΜΗΝ ΑΦΗΝΕΤΕ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑ ΑΥΤΙ ΑΥΤΟΥ ΤΟ ΤΟΠΟΥ ΝΑ ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗ.-Η ΔΥΝΑΤΟΝ ΑΠΟ ΑΥΡΙΟ ΝΑ ΠΡΟΧΩΡΗΣΗ Η ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΣΚΕΥΗ ΤΟΝ ΤΡΑΥΜΑΤΙΣΜΕΝΩΝ ΑΠΟ ΤΗΣ ΣΦΟΔΡΟΤΑΤΗ ΚΑΚΟΚΑΙΡΙΑ ΖΩΤΙΚΩΝ ΓΕΦΥΡΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ.
ΓΕΦΥΡΙ ΤΕΜΠΛΑΣ ΘΛΙΨΗ ΟΡΓΗ ΚΑΙ ΠΟΝΟΣ
Γέφυρα Τέμπλας

ΤΕΠΛΑ 3ΤΕΜΠΛΑ 4ΤΕΜΠΛΑ 2

Η ανάγκη επικοινωνίας των κατοίκων της επαρχίας μας, εκτός των άλλων έχει αφήσει  σε εμάς τους   νεώτερους ζωντανά καλλιτεχνήματα-στοιχεία πολιτισμού άλλων εποχών.Ένα τέτοιο, που έχει χαρακτηριστεί και ως διατηρητέο μνημείο, από την αείμνηστη υπουργό πολιτισμού Μελίνα Μερκούρη, είναι το γεφύρι της  Τέμπλας.   Κόσμημα για το  χωριό μας που δεσπόζει στη ευρύτερη περιοχή.

1.jpg

Μεγάλο και επιβλητικό γεφύρι, με μορφή έξω από τη συνηθισμένη παραδοσιακή γραμμή των κατασκευών του είδους. Φαίνετε πως θέλησε να ανταποκριθεί στις πρόσθετες ανάγκες που φέραν οι καινούριοι καιροί.
Χτισμένο στις αρχές του 20ου αιώνα με προδιαγραφές για πολύχρονη χρήση, ανακούφισε τα χωριά της περιοχής, αυτά του Βάλτου της δεξιάς όχθης και εκείνα της Ευρυτανίας από την άλλη πλευρά, επιτρέποντάς τους την επικοινωνία.

Και τι δεν υπέφεραν από τους θυμούς του Αχελώου, μέχρι να γίνει το έργο,  που  ας σημειωθεί  αποφάσισε να χρηματοδοτήσει ο τότε βουλευτής Νίκος Στράτος, καταγόμενος από τα μέρη μας.
Με κίνδυνο της ζωής τους οι κάτοικοι της περιοχής, επιχειρούσαν να περάσουν απέναντι χρησιμοποιώντας  πότε σχοινιά, πότε ξύλα και πότε περαταριές, άλλοτε πλωτές και άλλοτε εναέριες.
Κάποτε όταν τα πράγματα έφτασαν στο απροχώρητο, αφού εκτός της ταλαιπωρίας και του κινδύνου, υπήρξαν δυστυχώς και πνιγμοί ανθρώπων, μαζεύτηκαν αρκετοί  60-70 άντρες, ανέβηκαν στο βουνό και κόψανε ένα τεράστιο έλατο, όσο το πλάτος του ποταμού στο σημείο εκείνο και στήσανε  ένα γεροδεμένο ξύλινο γεφύρι, που λόγο του χρώματος του έμεινε γνωστό σαν το πράσινο γεφύρι.
Για αρκετό διάστημα με αυτή την τέμπλα, το μακρύ και σχετικά φαρδύ κορμό, το πρόβλημα λύθηκε.
Από τον κορμό αυτό, δηλαδή την τέμπλα πήρε και την ονομασία «Γέφυρα Τέμπλας».
Μάλιστα  και ολόκληρη η  γύρο περιοχή ονομάστηκε από τότε και  παραμένει μέχρι σήμερα γνωστή σαν Τέμπλα.

Δυστυχώς, η ήρεμη και χωρίς προβλήματα διάβαση του ποταμού, δεν έμελε να κρατήσει για πολλά χρόνια.
Η διακοπή μάλιστα σημαδεύτηκε από ένα παρά λίγο τραγικό γεγονός. Καθώς ένας τσοπάνος από το χωριό μας περνούσε από το γεφύρι απέναντι στη Ευρυτανία, για να βοσκίσει το κοπάδι του, έσπασε το ξύλινο γεφύρι και άνθρωπος και ζώα βρέθηκαν μέσα στα ορμητικά νερά του Αχελώου, που όντας Δεκέμβρης μήνας κατέβαζε με δύναμη. Ευτυχώς, ο τυχερός τσοπάνης κατάφερε να σωθεί, έχασε όμως τα περισσότερα ζώα του κοπαδιού του.
Το πέτρινο λοιπόν γεφύρι  που χτίστηκε αργότερα, συνέχισαν να το λένε «της Τέμπλας» και μπορούμε να φανταστούμε τη σήμαινε για τον ταλαιπωρημένο τόπο.
Θεωρήθηκε και όχι άδικα, μεγάλο και χρήσιμο έργο, που κατάφερε να συνδυάσει κατά τον καλύτερο τρόπο, την υψηλή τεχνική με την ανεπιτήδευτη τέχνη.
Βέβαια ήταν φυσικό αυτό, από τη στιγμή που την κατασκευή ανέλαβαν και έφεραν σε πέρας, έμπειροί Ηπειρώτες μάστοροι.map Γέφυρα Τέμπλας

1%20(1).jpg

Το γεφύρι, με ιδιαιτέρα φροντισμένες, όλο πελεκητές τις πέτρες του, καλύπτει το πλάτος του ποταμού με ένα μεγάλο κυκλικό στο σχήμα τόξο 24 μέτρα διάμετρο, ενώ άλλα μικρότερα, τρία από τη μια και πέντε από την άλλη, προνοούν για τις μεγάλες κατεβασιές του Αχελώου, να ανακουφίζουν δηλαδή τότε που τα νερά θα ανεβαίνουν ψιλά στα παραπέτα, που κάποιες φορές θα τα κάλυπταν και εντελώς.
Τούτα τα βοηθητικά όμως  τόξα (ένα από την κάθε πλευρά), δεν προφταίνουν να ολοκληρώσουν το σχήμα τους παραμένοντας ψευτοκαμάρες, «ψηλώνουν» αναπάντεχα το μπόι τους, εγκαταλείποντας τη γνώριμη κίνηση του κύκλου.
Από πάνω το κατάστρωμα διάβασης, αρκετά πλέον πλατύ, δεν μπόρεσε ή δεν θέλισε να οριζοντιωθεί πλήρως. Ανέρχεται και από τα δύο άκρα του και μόνο ένα τμήμα του στο κέντρο παραμένει επίπεδο.

Δίπλα ακριβώς από το γεφύρι, διακρίνονται ακόμη μέχρι και σήμερα τα απομεινάρια από ένα παλιό χάνι, που εξυπηρετούσε περαστικούς και ταξιδιώτες που διάβαιναν το ποτάμι.
Ιδιοκτήτης του από το 1927 που το κατασκεύασε, ο αείμνηστος συγχωριανός μας Χρήστος Μουτσώκος. Ένας άνθρωπος «ζωντανή» μαρτυρία για τη ζωή του γεφυριού μα  και όλης της γύρο περιοχής. Το 1957 εγκατέτιψε το ρημαγμένο πια  χάνι του και ανέβηκε λίγο ψιλότερα, σκαρώνοντας ένα μικρό καφενίο-μπακάλικο, που αν και η πινακίδα του ξαφνιάζει με εκείνο το “CAFETERIA  SNAK BAR”, παρέμεινε ταπεινό σαν το παλιό μαγαζάκι.

Παραθέτουμε στο σημείο αυτό τη μαρτυρία του αείμνηστου  συγχωριανού μας Χρήστου Μουτσώκου,   στον σπουδαίο  ερευνητή Σπύρο Μαντά, που τον συνάντησε στο καφενείο του στα μέσα της δεκαετίας του 80. :
<< Περνούσαμαν παλιά από δω με τριχιές, με σανίδια, με περαταριές. Δυο σχοινιά, συρμάτινα αυτά, δεμένα επάνω,  το ένα άκρο από δω , το άλλο από πέρα.
Στο μεταξύ απάνω σ’ αυτό ήταν ένα τετράγωνο, σαν μπαούλο ας υποθέσουμε και έμπαινε μέσα ο επιβάτης που ήθελε να περάσει. Όταν έμπαινε μέσα, το τράβαγε εκείνος από πέρα και αυτό είχε κρικέλλες, έτσι πάενε ψηλά στα σύρματα ….βρρρρ….. πέρναγε από την άλλη μεριά.
Ύστερα φτιάξαμαν την τέμπλα, το πράσινο γιοφύρι, μέχρι που ‘σπασε και έπεσε μέσα ένας τσοπάνης. Ο άνθρωπος αυτός που έπεσε μέσα ήταν απ’ το χωριό, μάλιστα ήταν και πεθερός μου, Φώτης Ματσιούλας λεγόταν.
Ο καιρός ήταν Δεκέμβριος μήνας και τ’ αυτού μη λογαριάζεις τη ήτανε. Από δω άπλωνε τα γίδια ψηλά στο ξύλο να περάσουν πέρα να τα βοσκίσει. Προχώρησε βέβαια κι  αυτός από κοντά. Δεν κατάλαβε ότι το γιοφύρι ήταν επικίνδυνο, η τέμπλα αυτή είχε σαπίσει. Κρακ… έσπασε, κόπηκε και πάνε όλοι μέσα. Τα γίδια πνιγήκανε και αυτός πετάχτηκε εκατό μέτρα παρακάτω. Βγήκε απ’ το πέρα μέρος αυτός, ήταν δεινός κολυμβητής αυτός, απ’ τα Βρουβιανά.
Από τότε άρχισαν να φωνάζουν για το γιοφύρι.
Έτυχε να είναι τότε και ο πατριώτης μας ο Στράτος, που ήταν από δω , απ’ το Βάλτο, απ’ την Αμφιλοχία απ’ έξω, από ένα χωριό το Λουτρό ή κρίκελλο σήμερα.
Αυτό το γιοφύρι το πέτρινο, έγινε επί υπουργίας του Νίκου Στράτου. Ναι.
Έκοψε αυτές  τις πιστώσεις από το κράτος και έφτιαξε τα δύο γιοφύρια αυτά, του Αυλακίου πέρα και τούτο.
Έγινε πρώτα του Αυλακίου από τα ‘5 μέχρι το ‘8, έκαναν ότι έκαναν εκεί και τα καλούπια, επειδή δεν υπήρχε συγκοινωνία τα έριχναν μέσα στο ποτάμι και τα έφερναν  εδώ. Συμπλήρωσαν βέβαια και υπόλοιπα και άρχισαν το γιοφύρι εδώ το 1908.
Προχώραγαν, οι μάστοροι αυτοί ήταν όλοι Ηπειρώτες από πέρα.
Ο εργολάβος λεγόταν Κωνσταντίνος Ν. Παρίσης.  Οι πρωτομάστοροι, Γεώργιος Σταμάτης και Βασίλειος Σούλης, Ηπειρώτες κι αυτοί. Καταγόταν από ένα χωριό, δε θυμάμαι καλά, Βύσσιανη; Κάπου εκεί πέρα να πούμε. Δεν το θυμάμαι, όχι.
Οι εργάτες που ερχόταν από εδώ τα γύρω χωριά, έπαιρναν 5 λεφτά μεροκάματο. Όποιος έπαιρνε μια πεντάρα, ήταν το ανώτερο μεροκάματο. Τότε του δίναν συγχαρητήρια οι άλλοι που έκοψε  πέντε λεπτά την ημέρα αυτός ο άνθρωπος  . Τόσο ήταν τότε το μεροκάματο.
Στεκόταν ο εργολάβος, όταν άρχισε για να κλειδώσει η μεγάλη καμάρα. Στεκόταν ο μηχανικός, με το βιβλίο στα χέρια. Τα λιθάρια αυτά,  τα αγκουνάρια που λέμε τώρα, ήταν όλα αριθμημένα με αριθμούς.
Κάμανε δυόμιση ημερόνυχτα, εργαζόταν με βάρδια να μη σταματήσει, όσου να κλειδώσει το γιοφύρι. Δυόμιση μερόνυχτα και στεκόταν με το βιβλίο στα χέρια αυτός. Το 4, οπ το μηχάνημα έβανε το 4 επάνω. Το 8, μπήκε. Το άλλο, το άλλο, όσο κλείδωσε το γιοφύρι. Είχε φόβο πολύ μην αποτύχει.
Όταν όμως κλείδωσε το γιοφύρι και βασίστηκε, τότε ήλθανε, κάλεσε τους παπάδες  των γύρω  χωριών όλων  εδώ και κάμανε μια τελετή δύο μέρες, δυο βράδια τελετή. Σφάζανε, ψένανε, τρώγανε, γλεντάγανε, γινόταν πολυπανηγυρικό εκει πέρα να πούμε. Αγιασμό αυτού πέρα οι παπάδες, και … και… έλιξε αυτό.
Μετά προχώρησε και το υπόλοιπο, τελείωσε το 1911. Έκανε τρία χρόνια.
Δούλευαν  βέβαια συνέχεια, δεν έκοβαν, εκτός όταν έβρεχε που δεν επιτρεπόταν να δουλεύουν. Βάραγαν για να βάλουνε φουρνέλο με το  λοστό.
Αυτό το τσιμέντο που βάλανε, βάλανε και ασβέστη βέβαια, δεν ξέρω και ‘γω  τη μείγμα  ήταν αυτό. Δεν  ήταν πάντως το σημερινό τσιμέντο, αυτό ερχόταν πιο στερεό.
Πνίγηκε τότε και ένας εργάτης, από την Ήπειρο. Τον θάψανε εδώ στο νεκροταφείο του χωριού και του φτιάξανε πέτρινο το μνημείο.

Τέλειωσε είπαμε το γιοφύρι. Όταν ήρθαν από κάτω  άλλοι ανώτεροι για να τους παραδώσει το γιοφύρι, του είπανε: το κράτησες, ο Αχελώος έχει εδώ μεγάλο φέρμα, ύστερα από καιρούς μπορεί να το κόψει το γιοφύρι.
Τέλος, είπε και αυτός τα δικά του, δεν ξέρω και ‘γω  τι προφασίστηκε, το έχω μελετήσει εγώ, καλά είναι είπε. Τέλος πάντων, το παρέδωσε τελικά, με 135 τόνους βάρος να περνάει από πάνω.
Το 1927 βέβαια ήρθε ένα μεγάλο φέρμα  και το ‘κοψε από το πέρα μέρος, αλλά με τις ενέργειες εδώ των κοινοτήτων, έστειλε το υπουργείο  ανθρώπους, πάλι Ηπειρώτες και το επιδιόρθωσαν όπως ακριβώς ήταν. >>

1%20(2).jpg

Αξίζει να αναφέρουμε ότι το γεφύρι άντεξε την ισχυρή έκρηξη από δυναμίτη,  που προκάλεσαν οι Ιταλοί κατά τη διάρκεια της κατοχής τους. Αυτό επιβεβαιώνει τη μελετημένη στατικότητα και ελαστικότητα της κατασκευής του.

Σήμερα έναν αιώνα μετά την κατασκευή του, το γεφύρι που τόσα πρόσφερε στον τόπο μας και συνεχίζει να προσφέρει, όχι μόνο στην εξυπηρέτηση αναγκών άλλα και ως στοιχείο πολιτισμού και ομορφιάς, (ποιος αλήθεια θα περάσει από εκεί και δεν θα σταματήσει να το θαυμάσει και να το αποτυπώσει στη φωτογραφική του μηχανή 😉 πιθανόν κινδυνεύει να καταστραφεί!!!!!!

Για το λόγο αυτό χρειάζεται η ενεργοποίηση όλων των φορέων, για τις ενδεχόμενος απαιτούμενες παρεμβάσεις συντήρησης και προστασίας, από τα φυσικά φαινόμενα και τη διέλευση βαρέων οχημάτων.

Στα σύνορα Ευρυτανίας και Αιτωλοακαρνανίας μια ιστορική γέφυρα, η Γέφυρα της Τέμπλας, στέκει για να μας θυμίζει τη δύναμη της θέλησης, την τέχνη και το μεράκι των παλιών μαστόρων. Χτισμένη με πέτρα απο το 1911 είναι το σημείο αναφοράς για όλα τα χωριά της περιοχής.
ΠΗΓΗ=
ΤΕΜΠΛΑ 2 ΤΕΜΠΛΑ 4 ΤΕΠΛΑ1 ΤΕΠΛΑ 3
===============================================
Πρόκειται για ένα λίθινο γεφύρι που βρίσκεται στην επαρχία Βάλτου Αιτωλοακαρνανίας, επί του ποταμού Αχελώου. Ενώνει το Νομό Αιτωλοακαρνανίας με τους Νομούς Καρδίτσας και Ευρυτανίας. Το γεφύρι άρχισε να χτίζεται το 1907 και τελείωσε το 1911. Απασχολήθηκαν 60 μαστόροι Ηπειρώτες και 60 εργάτες από τα γύρω χωριά του Βάλτου.
aylakioy gefira
Πρόκειται για ζωτικό για την περιοχή έργο, γιατί από εκεί περνούσαν οι κάτοικοι των γύρω χωριών για τους αλευρόμυλους και τις νεροτριβές που υπήρχαν στην απέναντι όχθη, στο Μουζάκι, στην Καρδίτσα και στο Καρπενήσι.Πριν την κατασκευή της γέφυρας, οι κάτοικοι περνούσαν το ποτάμι με κίνδυνο της ζωής τους, χρησιμοποιώντας πότε σχοινιά, πότε ξύλα και πότε περαταρίες, άλλοτε πλωτές και άλλοτε εναέριες.Γεφύρι και τοποθεσία πραγματικά εντυπωσιάζουν. Αποτελείται από κεντρικό τόξο που ακολουθεί την τροχιά του κύκλου, ενώ υπάρχουν τέσσερα βοηθητικά μικρότερα τόξα, ένα δεξιά και τρία αριστερά, που ψηλώνουν μακρόστενα, ορθογώνια στο σχήμα, αλλά η στέψη τους παραμένει αψιδόμορφη.
================================================

GREMI GEFIRI GREMI GEFIRI 1 GREMI GEFIRI 3 GREMI GEFIRI  2 PL3 PLAKAS PLAKAS KREMISMENI PLAKAS KREMISMENO

Ιστορικό Γεφύρι Πλάκας

Greece / Arta / Ayios Dimitrios /
 μνημείο (53), γέφυρα

Είναι το μεγαλύτερο πέτρινο μονότοξο γεφύρι στην Ελλάδα (ίσως και στα Βαλκάνια), με τόξο ανοίγματος 40 μέτρων και ύψος περίπου 20 μέτρα. Το γεφύρι χτίστηκε και έπεσε δυο φορές, το 1860 και το 1863 (το 1863 έπεσε την ημέρα των εγκαινίων του). Τελικά ξαναχτίστηκε το 1866 με πρωτομάστορα τον Κώστα Μπέκα και στέκεται μέχρι και σήμερα. Κατά την διάρκεια του 2ου παγκοσμίου πολέμου το γεφύρι βομβαρδίστηκε σχεδόν στο κέντρο του (3η photo) από τους Γερμανούς, αλλά άντεξε και επισκευάστηκε.
Μεταξύ 1881-1912 όταν ποταμός Άραχθος υπήρξε σύνορο μεταξύ Ελλάδας – Τουρκίας υπήρχε σε μικρή απόσταση από το γεφύρι, φυλάκιο του Ελληνικού στρατού, χάνι και υποτελωνείο το οποίο σώζεται ακόμη και σήμερα.
Κοντινές πόλεις: Ιωάννινα, Τρίκαλα, Άγιοι Σαράντα
Συντεταγμένες:   39°27’37″N   21°1’47″E

==============================

Κομμένη στα δύο η Ευρυτανία – Ανησυχία για τις επόμενες ώρες

koi-katolisthisi-megali
Αποκλεισμένο παραμένει αυτή την ώρα το μεγαλύτερο μέρος του νομού Ευρυτανίας.Λόγω των έντονων βροχοπτώσεων που παρατηρούνται τις τελευταίες ώρες σε πολλά τμήματα του επαρχιακού οδικού δικτύου έχει διακοπεί η κυκλοφορία των οχημάτων λόγω καθιζήσεων και καταπτώσεων.Κλειστός παραμένει ο δρόμος Κρίκελο Δομνίστα, Άγιοι Θεόδωροι – Συγκρέλο, Συγκρέλο – Ανιάδα, Γαύρος – Προυσσός, Βαλαώρα – Τοπόλιανα, στη Γέφυρα της Γρανίτσας προς τη Γρανίτσα, από Ραπτόπουλο προς Προυσσό, από Γρανίτσα προς Λιμέρι.
Επίσης κλειστό είναι ολόκληρο το επαρχιακό οδικό δίκτυο στα Άγραφα και στο τμήμα Βαρβαριάδα – Άγραφα λόγω υπερχείλισης του ποταμού στη Βαρβαριάδα.Τις επόμενες ώρες πάντως αναμένεται να ενταθούν τα φαινόμενα,γεγονός που ανησυχεί τις αρχές.Μέχρι αργά το βράδυ ήταν σε εξέλιξη σύσκεψη, στην οποία συμμετείχαν όλοι οι αρμόδιοι φορείς.Στη σύσκεψη αποφασίστηκε να διακοπούν το βράδυ οι εργασίες αποκατάστασης αφού υπάρχει κίνδυνος για τους υπαλλήλους.Για την κατάσταση βέβαια έχει ενημερωθεί η αστυνομία που επιτηρεί τα δύσκολα σημεία, ενώ όπου υπάρχει μεγάλη ανάγκη να κυκλοφορήσουν οχήματα, θα γίνεται μόνο με συνοδεία περιπολικών και των μηχανημάτων της αντιπεριφέρειας.

lamiastar.gr

https://www.facebook.com/pages/%CE%91%CE%BD%CE%B1%CF%83%CF%84%CE%AE%CE%BB%CF%89%CF%83%CE%B7-%CE%99%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%8D-%CE%93%CE%B5%CF%86%CF%85%CF%81%CE%B9%CE%BF%CF%8D-%CE%A0%CE%BB%CE%AC%CE%BA%CE%B1%CF%
εφυριού Πλάκας
4 ώρες ·

ΑΛΕΞΗΣ ΤΣΙΠΡΑΣ-«Θα υπάρξει άμεσα η προσπάθεια της ανακατασκευής του ιστορικού γεφυριού της Πλάκας στα Τζουμέρκα»

Ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, μετά την έκτακτη σύσκεψη της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας για την κακοκαιρία που μαστίζει μεγάλο μέρος της χώρας, επισήμανε ότι «πρώτο μας καθήκον είναι να σταθούμε δίπλα στον πολίτη και από αύριο να αποκαταστήσουμε τις ζημίες.«Πρώτο μας καθήκον να κινητοποιήσουμε την πολιτεία, να σταθούμε δίπλα στον πολίτη. Από αύριο πρώτο μας καθήκον να αποκαταστήσουμε τις ζημίες, να επιστρέψει η αισιοδοξία και το χαμόγελο», είπε αρχικά ο πρωθυπουργός και …
συνέχισε:«Θα φύγει σήμερα, κλιμάκιο με τον αναπληρωτή υπουργό υποδομών για να εξετάσει επιτόπου τις ζημιές».«Θα υπάρξει άμεσα η προσπάθεια της ανακατασκευής του ιστορικού γεφυριού της Πλάκας στα Τζουμέρκα», πρόσθεσε.Ο Αλέξης Τσίπρας,επικοινώνησε και με τον περιφερειάρχη Αλέκο Καχριμάνη.
Μου αρέσει! ·
· Κοινοποιήστε · 293817
Αναστήλωση Ιστορικού Γεφυριού Πλάκας
5 ώρες ·

Η 1η Φεβρουαριού 2015 έμελλε να χαραχτεί στις καρδιές όλων των Ηπειρωτών..Το Γεφύρι μας έπεσε…Η ψυχή μας πόνεσε..όμως σαν γνήσιοι Ηπειρώτες δεν σκύβουμε το κεφάλι και δεν μοιρολατρούμε…Μέσα απο αυτή τη σελίδα ας ενώσουμε όλοι τις δυνάμεις μας με σκοπό κάποια στιγμή να καμαρώνουμε και πάλι το Γεφύρι μας όρθιο….Μπορούμε να τα καταφέρουμε ΚΑΙ ΘΑ ΤΑ ΚΑΤΑΦΕΡΟΥΜΕ!
Μου αρέσει! ·
· Κοινοποιήστε · 555836
Αναστήλωση Ιστορικού Γεφυριού Πλάκας
5 ώρες ·

Συγχαρητηρια στην δημοτικη αρχη για την αμεση εκκινηση διεργασιων που αφορουν την αποκατασταση του αγαπημενου μας γεφυριου! ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΘΑ ΤΑ ΚΑΤΑΦΕΡΟΥΜΕ!
Δήμος Βορείων Τζουμέρκων Δημοτική Παράταξη ‘ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΔΗΜΟΣ’: Ημέρα πένθους για τα Τζουμέρκα. Το…
voreiatzoumerka.blogspot.com
Μου αρέσει! ·
· Κοινοποιήστε · 237219
Αναστήλωση Ιστορικού Γεφυριού Πλάκας
5 ώρες ·

Προσκαλέστε όλους τους φίλους σας στην σελίδα μας! Όσο πιο πολλοί τόσο το καλύτερο!
Μου αρέσει! ·
· Κοινοποιήστε · 16423
Ο χρήστης Αναστήλωση Ιστορικού Γεφυριού Πλάκας ενημέρωσε τη φωτογραφία εξωφύλλου.
5 ώρες ·
Φωτογραφία του χρήστη Αναστήλωση Ιστορικού Γεφυριού Πλάκας.
Μου αρέσει! ·
· Κοινοποιήστε · 141
Ο χρήστης Αναστήλωση Ιστορικού Γεφυριού Πλάκας άλλαξε την εικόνα του προφίλ του.
5 ώρες ·
Φωτογραφία του χρήστη Αναστήλωση Ιστορικού Γεφυριού Πλάκας.
Μου αρέσει! ·
· Κοινοποιήστε · 287326
Νωρίτερα μέσα στο 2015
Οι πιο σημαντικές στιγμές

Advertisements
 

Απάντηση

Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *