Οι 12 απόστολοι …πολιούχων του χωρίου μας Βασιλοπούλου Ιωαννίνων Δώδεκα Αποστόλων…ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΠΑΝΗΓΥΡΙ ΣΤΟ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ …σας προσκαλεί να τιμήσετε με την παρουσία σας την διήμερη ιερά πανήγυρη που διοργανώνεται στο χωριό μας το κυρική 29 και την 30 Ιουνίου προς τιμήν των πολιούχων του χωρίου μας Δώδεκα Αποστόλων…

Οι 12 απόστολοι

Ο όρος απόστολος σημαίνει πρωταρχικά «απεσταλμένος, πρεσβευτής», ενώ μια πιο ειδική σημασία και ευρύτερα χρησιμοποιούμενη είναι «απεσταλμένος παρά του Θεού ».Στην αρχαία ελληνική γραμματεία, ο όρος δήλωνε κάθε απεσταλμένο για την εκπλήρωση συγκεκριμένης αποστολής ή τον αγγελιαφόρο. Ο ίδιος ο Ιησούς έστειλε τους μαθητές του ως αντιπροσώπους του στον κόσμο και με το κήρυγμά τους να καλέσουν κοντά στο Θεό όχι μονάχα Ισραηλίτες αλλά και εθνικούς («ειδωλολάτρες»).
Από την Καινή Διαθήκη μαθαίνουμε τα ονόματα των 12 μαθητών του Ιησού, τους οποίους ο ίδιος ονόμασε αποστόλους (Λκ. 6:13) :
 Πρώτος Απόστολος είναι ο Πέτρος, ο κορυφαίος των Αποστόλων, ο οποίος προηγουμένως ονομαζόταν Σίμων. Ήταν έγγαμος ψαράς, αγράμματος, αδελφός του Ανδρέα του Πρωτοκλήτου, από τη Βηθσαϊδα της Γαλιλαίας, υιός του Ίωνα.
Αυτόν τον Απόστολο μακάρισε ο Κύριος και τον ονόμασε Πέτρο, ενώ την πίστη του αποκάλεσε πέτρα πάνω στην όποια αποφάσισε να οικοδομήσει την Εκκλησία Του. «Μακάριος ει, Σΐμων Βαριωνα… συ ει Πέτρος, καί έπι ταύτη τη πέτρα οικοδομήσω μου την εκκλησίαν, και πύλαι άδου ου κατισχύσουσιν αυτής» (Ματ. ιστ’, 17, 18).
Κήρυξε το Ευαγγέλιο πρώτα στην Ιουδαία και στην Αντιόχεια , ακολούθως στη Μικρά Ασία και κατέληξε στη Ρώμη. Επειδή εκεί νίκησε με υπερφυσικό τρόπο το μάγο Σίμωνα, σταυρώθηκε από τον αυτοκράτορα Νέρωνα κατακέφαλα, (πάνω τα πόδια – κάτω το κεφάλι), όπως ό ίδιος το ζήτησε καί έτσι έλαβε το άφθαρτο στεφάνι του μαρτυρίου, μεταξύ των ετών 66 και 69, αφού άφησε δύο καθολικές επιστολές στην Εκκλησία του Χριστού.
 Δεύτερος είναι ο Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος, ο αδελφός του Πέτρου.Υπήρξε νωρίτερα μαθητής του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου, αλλά τον εγκατέλειψε για να ακολουθήσει τον Χριστό. Προσέλκυσε καί τον αδελφό του λέγοντας: «Εύρήκαμεν τον Μεσσίαν». Θεωρείται ιδρυτής της Εκκλησίας της Κων/πόλεως.
Κήρυξε το Ευαγγέλιο σε όλα τα παραθαλάσσια μέρη της Μαύρης θάλασσας, Βιθυνίας καί Βυζαντίου. Αργότερα μέσω Θράκης καί Μακεδονίας κατήλθε μέχρι την Αχαΐα. Στήν Πάτρα έκανε πολλά θαύματα. Εκεί η διδασκαλία του καρποφόρησε και με τις προσευχές του θεράπευσε θαυματουργικά πολλούς ασθενείς. Ακόμα και η Μαξιμίλλα, σύζυγος του ανθύπατου Αιγεάτου, αφού τη θεράπευσε ο Απόστολος από τη βαρειά αρρώστια που είχε, πίστεψε στο Χριστό. Το γεγονός αυτό εκνεύρισε τον ανθύπατο και με την παρότρυνση ειδωλολατρών ιερέων συνέλαβε τον Ανδρέα και τον οδήγησε στο μαρτύριο με σταυρικό θάνατο, πιθανώς την εποχή του διωγμού του Νέρωνα. Το λείψανό του έθαψε με ευλάβεια ο πρώτος επίσκοπος Πατρών Στρατοκλής. Το λείψανο του μετά από πολλά χρόνια μεταφέρθηκε στο Ναό των Αγίων Αποστόλων Κωνσταντινουπόλεως.
 Τρίτος Απόστολος είναι ο Ιάκωβος,γιος του Ζεβεδαίου (Ματθ.4,21. Μαρκ.1,19. 3,17. Λουκ.5,10) και της Σαλώμης (Ματθ.20,20.Μαρκ.15,40.16,1) και πρεσβύτερος αδελφός του μαθητού και Ευαγγελιστού Ιωάννου (Μαρκ.5,37). Καταγόταν και αυτός από την Βησθαϊδά της Γαλιλαίας.Ασχολούνταν με την αλιεία στη λίμνη της Γενησαρέτ, μαζί με τον Ιωάννη, έχοντας μαζί τους και τον πατέρα τους, καθώς και πολλούς εργάτες το Ευαγγέλιο σ’ ολόκληρη την Ιουδαία. Μεγάλο πλήθος ανθρώπων μεταστρέφονταν στη νέα πίστη και άλλαζε τρόπο ζωής χάρις στο έργο του Ιακώβου. Αυτό θορύβησε ιδιαίτερα τους άρχοντες των Ιουδαίων, οι οποίοι τον συνέλαβαν και τον αποκεφάλισαν, με διαταγή του Ηρώδη Αγρίππα, το 44 μ.Χ. (Πράξ.12,2). Ο Ιάκωβος είναι ο πρώτος μάρτυρας μεταξύ των Αποστόλων. Η μνήμη του εορτάζεται από την Ορθόδοξη εκκλησία στις 30 Απριλίου.
Τέταρτος είναι ο Ιωάννης ο Ευαγγελιστής και Θεολόγοςαδελφός του Ιακώβου. Είναι ο συγγραφέας του τετάρτου και εκτενούς ευαγγελίου καθώς και ο συγγραφέας του βιβλίου της Αποκαλύψεως και τριών καθολικών επιστολών. Πήρε την ονομασία θεολόγος εξ αιτίας των υψηλών θεολογικών νοημάτων του ευαγγελίου που συνέγραψε και συγκεκριμένα της σημαντικής χριστολογίας που ανέπτυξε. Υπήρξε από τους πλέον αγαπημένους μαθητές του Κυρίου, ο οποίος διακρινόταν για την αγάπη του και για το οικουμενικό πνεύμα της διδασκαλίας του.
Κήρυξε το Ευαγγέλιο στη Μικρά Ασία. Εξορίστηκε στην Πάτμο, όπου πλήθη απίστων προσήλθαν στο Χριστιανισμό. Όταν επέστρεψε στην Εφεσο αναπαύθηκε εν ειρήνη (περίπου 95 χρονών).
Πέμπτος Απόστολος του Χριστού είναι ο Φίλιππος. Καταγόταν από τη Βηθσαϊδά της Γαλιλαίας. Κήρυξε το Ευαγγέλιο στη Μικρά Ασία (Λυδία και Μυσία), μαζί με τον Βαρθολομαίο και την αδελφή του Μαριάμνη. Βρήκε μαρτυρικό θάνατο στην Ιεράπολη της Φρυγίας, καθώς τρυπήθηκε στους αστραγάλους και καρφώθηκε σ’ ένα ξύλο. Λόγω σεισμού πού ακολούθησε οι συνοδοί του αφέθησαν ελεύθεροι.
Εκτος είναι ο Βαρθολομαίος ή Ναθαναήλ.
Δίδαξε το Χριστιανισμό στους Ινδούς και μαζί με τον Ιούδα στην Αρμενία. Οι δυο τους θεωρούνται θεμελιωτές της Αρμενικής Εκκλησίας. Μαρτύρησε στην Ουρβανούπολη με σταυρικό θάνατο, με το κεφάλι προς τα κάτω, κατά διαταγή του βασιλιά Αστυάγη.Εκεί παρέδωσε το πνεύμα του καί έλαβε το στέφανο του μαρτυρίου.
Εβδομος Απόστολος είναι ο Θωμάς .Ήταν Ιουδαίος στην καταγωγή και, όπως και άλλοι μαθητές, ασκούσε το επάγγελμα του ψαρά. Εγκατέλειψε το επάγγελμά του και ακολούθησε το Χριστό, όταν εκείνος του το ζήτησε. Ήταν από τους ένθερμους μαθητές, όμως μετά την ανάσταση ολιγοπίστησε και δεν πίστεψε ότι ο Χριστός αναστήθηκε, παρά μόνον όταν ψηλάφισε στα χέρια Του τα σημάδια της Σταύρωσης, στη δεύτερη εμφάνιση του Χριστού στους μαθητές μετά την ανάσταση Του.Κατά τη χριστιανική παράδοση, μετά από Θεία Παρέμβαση ταξίδεψε ως την Ινδία, όπου ξεκίνησε το ιεραποστολικό του έργο, προσηλυτίζοντας και βαπτίζοντας Χριστιανούς πολλούς ειδωλολάτρες.
Κατόπιν ταξίδεψε ανατολικότερα, όπου βασίλευε κάποιος με το όνομα Μίσδιος. Εκεί ο Θωμάς συνέχισε την ιεραποστολή, όταν βάπτισε όμως τη γυναίκα και τα παιδιά του Μίσδιου, εκείνος οργίστηκε και έδωσε εντολή να θανατωθεί ο Άγιος. Το σώμα του έθαψαν οι Χριστιανοί της περιοχής και κατά την παράδοση στον τάφο του γίνονταν πολλά θαύματα. Το ιερό λείψανο του Αγίου Θωμά παρέμεινε εκεί έως ότου ο γιος του Μεγάλου Κωνσταντίνου το μετέφερε στην Κωνσταντινούπολη. Το 1204 το λείψανο μεταφέρθηκε στη Ρώμη, μαζί με τα λείψανα άλλων Αγίων που εκλάπησαν ως λάφυρα κατά την Δ’ Σταυροφορία.Η Ορθόδοξη Εκκλησία τιμά τη μνήμη του Αγίου Θωμά στις 6 Οκτωβρίου.
 Ογδοος είναι ο Ματθαίος, ο Τελώνης, αδελφός του Ιακώβου του Αλφαίου.Καταγόταν από την Γαλιλαία και εργαζόταν ως τελώνης, δηλ. φοροεισπράκτορας. Κάποια ημέρα που ο Ιησούς περνούσε από την Καπερναούμ, όπου ο Ματθαίος κατοικούσε, τον είδε και γνωρίζοντας την εσωτερική του ψυχή του ζήτησε να Τον ακολουθήσει. Ο Ματθαίος χωρίς δεύτερη σκέψη άφησε την εργασία του και από τότε ήταν δίπλα Του. Κήρυξε το Ευαγγέλιο στους Πάρθους καί Μήδους στους οποίους ίδρυσε Εκκλησία, μετά από πολλά θαύματα πού έκανε σ’ αυτούς.Λίγα είναι γνωστά για τη ζωή και τη δράση του Ματθαίου. Αν και μεταγενέστερες παραδόσεις μιλούν για μαρτυρικό θάνατο στην πυρά ή εκτέλεση με ξίφος, η πιθανότερη εκδοχή είναι αυτή του Ηρακλείωνα την οποία παραθέτει ο Κλήμης Αλεξανδρείας και αναφέρει ότι ο Ματθαίος πέθανε από φυσικό θάνατο.
Ενατος είναι ο Ιάκωβος ο υιός του Αλφαίου, αδελφός του Λευί δηλ. του Ματθαίου.
Λέγεται και Ιάκωβος ο μικρός, προς διάκριση από τον Ιάκωβο το μεγάλο, τον αδελφό του Ιωάννου, αλλά και προς διάκριση από τον Ιάκωβο τον Αδελφόθεο. Ο Απόστολος Ιάκωβος, o υιός του Αλφαίου, ήταν ένας εκ των μαθητών και αποστόλων του Ιησού Χριστού. Για τη δράση του και τη θέση του στην στην αρχέγονη εκκλησία δε γνωρίζουμε τίποτα, αφού η αρχαία παράδοση σιωπά. Κατά το βιογράφο του Νικήτα Παφλαγόνα, κήρυξε το ευαγγέλιο στη Γάζα, την Ελευθερούπολη και τις γειτονικές περιοχές και υπέστη μαρτυρικό θάνατο στην Αίγυπτο στην πόλη Οστρακίνη. Ο ίδιος μνημονεύεται από όλους τους Ευαγγελιστές πάντοτε στην ένατη θέση του αποστολικού κύκλου και διακρίνεται σαφώς τόσο από τον έτερο Ιάκωβο, υιό του Ζεβεδαίου, όσο και από τον Ιάκωβο τον αδελφόθεο, παρά τις όποιες προσπάθειες ταυτίσεως έχουν γίνει μέχρι σήμερα. Η μνήμη του εορτάζεται στις 9 Οκτωβρίου.

Δέκατος Απόστολος είναι ο Σίμων ο Κανανίτης δηλ. ο Ζηλωτής. Ονομάζεται Κανανίτης λόγω της καταγωγής του από την Κανά της Γαλιλαίας Τα προσωνύμια Κανανίτης και Ζηλωτής του αποδίδονται για να διακρίνεται από τον άλλο Σίμωνα που υπήρχε μεταξύ των αποστόλων, το Σίμωνα Πέτρο. Για τον απόστολο Σίμωνα δε διασώζονται πολλές πληροφορίες. Εικάζεται ότι ήταν ζηλωτής, εξ ου και το προσωνύμιο. Σύμφωνα με την παράδοση της εκκλησίας κήρυξε στην Περσία, στην Αίγυπτο και στη Μαυριτανία, ενώ μαρτύρησε με σταυρικό θάνατο στην Ιερουσαλήμ ή στη Βρετανία, σύμφωνα με άλλη πηγή. Η Ορθόδοξη Εκκλησία τιμά τη μνήμη του στις 10 Μαΐου.
Ενδέκατος είναι ο Ιούδας Ιακώβου, τον οποίο ο Ματθαίος ονομάζει Λεββαίο ή Θαδδαίο.Ο Απόστολος αυτός αναφέρεται ως 10ος στη σειρά μαθητής από τους Ματθαίο (10, 3) και Μάρκο (3,18), με τη διαφορά ότι ο Μάρκος τον αναφέρει ως Θαδδαίο. Αναφέρεται επίσης από το Λουκά (6, 16) ως Ιούδας Ιακώβου. Ιούδας πιθανώς ήταν το κύριο όνομά του και το Λεββαίος-Θαδδαίος προσωνύμια που του αποδίδονταν και τα οποία σημαίνουν εύψυχος-θαρραλέος και ευρύστερνος-μεγάθυμος αντίστοιχα. Πληροφορίες για τη ζωή του αποστόλου δεν υπάρχουν, ενώ έγινε μία σχετικά εκτενής έρευνα από Καινοδιαθηκολόγους για να αποσαφηνιστεί η ταυτότητά του.
Σύμφωνα με τον Ιερώνυμο (PL 26, 61) ο Ιούδας, ο Λεββαίος και Θαδδαίος, κήρυξε στην Αρμενία φέροντας μάλιστα μαζί του και την Ιερή Λόγχη. Μαρτύρησε στο Σαβαρχάμ, νοτιοανατολικά του όρους Αραράτ στην περιοχή Αραντάζ περί το 50, γι αυτό και η Αρμενική εκκλησία θεωρείται αποστολική, θεμελιωμένη στο αίμα του Αποστόλου Ιούδα. Σύμφωνα με άλλες παραδόσεις από τη Συρία ο Ιούδας μαρτύρησε στο Αραντ κοντά στη Βηρυτό. Τέλος κατά το Νικηφόρο Κάλλιστο ο Ιούδας κήρυξε το ευαγγέλιο αρχικά στην Ιουδαία, τη Γαλιλαία και τη Σαμάρεια και εν συνεχεία στη Συρία και τη Μεσοποταμία. Πέθανε στην Έδεσσα (πόλη της νοτιοανατολικής Τουρκίας, η σημερινή Ουρφά).Η μνήμη του εορτάζεται στις 21 Αυγούστου.
Δωδέκατος Απόστολος τον Χριστού είναι ο Ματθίας, στη θέση του προδότη Ιούδα του Ισκαριώτη.
Ο Ματθίας δεν αναφέρεται στους καταλόγους των αποστόλων που αναφέρονται στα τρία Συνοπτικά Ευαγγέλια. Με βάση το πρώτο κεφάλαιο των Πράξεων, μετά την Ανάληψη του Χριστού, ο Απόστολος Πέτρος πρότεινε στους περίπου 120 μαθητές, να επιλέξουν ένα προκειμένου να καλύψουν τη θέση του Ιούδα στον κύκλο των δώδεκα:

Πρότειναν δύο: τον Ιωσήφ, που τον έλεγαν Βαρσάββα και και που πήρε και το όνομα Ιούστος, και το Ματθία. Ύστερα προσευχήθηκαν και είπαν: «Εσύ, Κύριε, που ξέρεις τις καρδιές όλων, δείξε μας ποιόν από τους δύο αυτούς διάλεξες να αναλάβει τη θέση στο λειτούργημα αυτό και στην αποστολή που εγκατέλειψε ο Ιούδας και πήγε στη θέση που του άξιζε». Ύστερα έβαλαν κλήρους με τά ονόματα τους, κι ο κλήρος έπεσε στο Ματθία, που προστέθηκε στους έντεκα αποστόλους.Η Ορθόδοξη Εκκλησία τιμά τη μνήμη του στις 9 Αυγούστου.

 
Οι δώδεκα απόστολοι, που είχαν παρακολουθήσει την επίγεια δράση του Χριστού και είχαν μυηθεί στην αποστολή τους, ήταν οι κατεξοχήν μάρτυρες και κήρυκες της ανάστασης του Ιησού, γι’ αυτό και κατείχαν μοναδική και ανεπανάληπτη θέση στην ιστορία της Εκκλησίας και στο έργο του ευαγγελισμού των εθνών. Η Σύναξη των 12 Αποστόλων στα Ιεροσόλυμα, που περιγράφεται στις Πράξεις Αποστόλων (15:6-22) εορτάζεται στις 30 Ιουνίου από την Ορθόδοξη εκκλησία

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΠΑΝΗΓΥΡΙ ΣΤΟ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ …σας προσκαλεί να τιμήσετε με την παρουσία σας την διήμερη ιερά πανήγυρη που διοργανώνεται στο χωριό μας το κυρική 29 και την 30 Ιουνίου προς τιμήν των πολιούχων του χωρίου μας Δώδεκα Αποστόλων…

Ο Πρόεδρος  της Αδελφοτητος και τοπικής

της  κοινότητας  Βασιλόπουλου του δήμου

Ζίτσας Ιωαννίνων

σας προσκαλεί να τιμήσετε με την παρουσία

σας την διήμερη ιερά πανήγυρη που

διοργανώνεται στο χωριό μας το

κυρική 29 και την  30 Ιουνίου προς τιμήν

των πολιούχων του χωρίου μας Δώδεκα

Αποστόλων. Την παραμονή (29/6/14) 900 το

βράδυ θα υπάρχει άφθονο παραδοσιακό

φαγητό ….. παγωμένη μπύρα  και ντόπιο

κρασί Ζίτσας! Όλα αυτά συνοδευόμενα από

την κομπανία του χωριανού μας ΒΑΣΙΛΗ

ΤΟΛΗ ο οποίος θα μας παρασύρει για ακόμα

μια φορά σε ένα παραδοσιακό Γιαννιώτικο

γλέντι. Ανήμερα  της εορτής των Δώδεκα

Αποστόλων(30/6/14) μετά την θεια

λειτουργία θα ακολουθήσει κατάθεση

στεφάνου στο μνημείο των πεσόντων του

χωρίου μας  κα   πατροπαραδοσιακό

κέρασμα .Το βράδυ συνεχίζεται το

Bασιλοπουλιότικο γλέντι με το σόλο του

κλαρίνου του ΒΑΣΙΛΗ ΤΟΛΗ

TO PARADOSIAKO PEJIMO APO TON BASILH TOLH

με ξεφάντωμα

ως το πρωί  και όποιος αντέξει.

Σας περιμένουμε….

ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΝΗΜΕΙΟ ΔΩΔΕΚΑ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΝΗΜΕΙΟ ΔΩΔΕΚΑ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΝΗΜΕΙΟ ΔΩΔΕΚΑ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

ΠΩΣ ΠΑΜΕ  ΣΤΟ ΠΑΝΥΓΙΡΗ

ΠροτιμήσειςΔρομολόγηση

ΑΠΟ ΙΩΑΝΝΙΝΑ ΣΤΟ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟ

  • Οδηγίες πλοήγησης προς: Βασιλόπουλο Ιωαννίνων
    37.69Km – περίπου 42 λεπτά

Α

Εκκίνηση: Ιωάννινα

  • 1. Προχωρήστε βόρειαανατολικά στην οδό Αβέρωφ προς Κουντουριώτου/Πλατεία Νεομαρτύρων0.00Km
  • 2. Συνεχίστε στην οδό Πλατεία Νεομαρτύρων0.09Km
  • 3. Συνεχίστε στην οδό Λεωφόρος Καραμανλή Κωνσταντίνου0.42Km
  • 4. Στρίψτε αριστερά0.12Km
  • 5. Στρίψτε δεξιά στην οδό Πατριάρχη Ευαγγελίδη0.10Km
  • 6. Στρίψτε λοξά δεξιά στην οδό Λεωφόρος Παπανδρέου Γεώργιου1.35Km
  • 7. Στρίψτε λοξά δεξιά στην οδό 8ης Μεραρχίας0.42Km
  • 8. Συνεχίστε στην οδό Λεωφόρος Γράμμου1.96Km
  • 9. Στρίψτε αριστερά στην οδό Περιφερειακή Ιωαννίνων0.92Km
  • 10. Στρίψτε δεξιά στην οδό Λεωφόρος Στρ/γού Μακρυγιάννη Ιωάννη3.69Km
  • 11. Συνεχίστε στην οδό Ηγουμενίτσας – Ιωαννίνων (Ε92)18.11Km
  • 12. Στρίψτε λοξά δεξιά στην οδό Σουλόπουλου – Ράικου4.17Km
  • 13. Στρίψτε λοξά αριστερά στην οδό Ράικου – Βασιλόπουλου2.84Km
  • 14. Στρίψτε αριστερά για να μείνετε στην οδό Ράικου – Βασιλόπουλου3.12Km
  • 15. Συνεχίστε στην οδό Βασιλόπουλου – Ιερομνήμης0.38Km
  • 16. Στρίψτε αριστερά για να μείνετε στην οδό Βασιλόπουλου – Ιερομνήμης0.00Km

Β

ΠΩΣ  ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΠΑΜΕ ΣΤΟ ΠΑΝΗΓΥΡΙ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΥ

Τερματισμός: Βασιλόπουλο Ιωαννίνων, στα αριστερά

==================================================================

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ  ΓΙΑ ΤΟ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟ

Βορειοδυτικά από τα Γιάννενα και 38 χιλιόμετρα μακριά περίπου, βρίσκεται το χωριό Βασιλόπουλο.
Είναι κτισμένο πάνω σε  τρις λόφους  στα πόδια της βουνοσειράς του Κασιδιάρη και στο Νοτιοανατολικό μέρος του. Το χωριό των  τριών  λόφους   που είναι σχετικέ ομαλοί και προσιτοί , βόρια η τραγασια  νότια το τσιουμπαρι όπου βρίσκετε το ιερό μνημείο η  εκκλησία του χωριού   προστάτες  Δώδεκα Απόστολοι και ανατολικά  η Βίγλα . Tο ιστορικό μνημείο των Δώδεκα  Αποστόλων  κτισμένο από  πετρά που μεταφέρθηκε από την κορυφή του κασιδιάρη κατά την περίοδο 1500  έως 1750 (( ακριβής χρονολογία κτισίματος δίστιχος παρά της προσπάθειες μου δεν ασταθή δυνατό να βρεθεί)) με τρις   θόλους  με σφήνωση – λαξευτεί πετρά  καθώς τρις κίονες από μάρμαρο  που στην καταληγούν στηρίζουν τους θόλους (τρίκλιτη θολόσκεπη βασιλική με νάρθηκα ο τύπος της ) δίνουν μια ξεχωριστή αρχιτεκτονική και τεχνική  ως προς την στήριξη των  θόλων  στο εσωτερικό τους. Την κάνουν μοναδική  ως προς  την  κατασκευή λοgoy του τρόπο της λαξευτής σφήνωσης πέτρας που έχει  χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή των  θόλων  αλά και της  σκεπής

 Χωρισμένη σε τρία τμήματα στο υπερώο τον κύριος  νάο και το γυνεκονιτη. ο κύριος ναός χωρίζετε από το υπερώο με  τέμπλο άγνωστο ποτέ  έγινε από λαξευτό ξυλόγλυπτο    Είναι δε αξιοπρόσεκτη όλο η   αρχιτεκτονική του κτηρίου,   ενώ δε το εσωτερικό του είναι διακοσμημένο  με πλούσιες  αγιογραφίες (( η παράδοση λέει ότι οι Βασιλοπουλητες  της περιόδου που γινόταν  η  αγιογράφηση συγκεντρώσαν τα αυγά του χωριού και χρησιμοποιηθήκαν για την  αγιογράφηση  του εσωτερικού χώρου της εκκλησιάς.

  Το  ιστορικό μνημείο το δώδεκα αποστολών σήμερα αναστηλώθηκε και  αποτελεί το στολίδι του χωριού , με  το ομώνυμο  πανηγύρι    στης 30 Ιουνίου κάθε χρόνου  όπου και  εορτάζονται η προστάτες άγιοι Δώδεκα Απόστολοι με διήμερη  πανηγυρική εκδήλωση  στης 29 και 30  με παραδοσιακή μουσική και παραδοσιακά  φαγητό όπως το γιαχνί   ρύζι  και  κρεατόπιτες από κρέας κοτόπουλου  και το στιφάδο

Μέχρι της αρχές της  δεκαετίας του 1970   το πανηγύρι  ξεκινούσε  από την παραμονή το απόγεια  τη 29 του Ιουνίου και  όπου πολλοί   συγγενείς και όχι μονό από τα γύρο χώρια ερχόταν από τη παραμονή και το γλέντι άρχιζε από νωρίς το απόγευμα  πολλές φορές δε υπήρχαν δυο και τρείς ζυγές όργανα, πόλοι δε χωριανή η  σόγια!¨*   έχανε και στα σπιτικιά τους  όργανα  από την προηγούμενη της παραμονής  γλέντι  κράταγε μέχρι τα ξημερώματα  ανήμερα  του πανηγυριού όπου και η ευχή ήταν και του χρόνου να γιορτάσουμε .

πρέπει  να επισημάνω  ότι  ανήμερα  στην πανηγυρική θεια λειτουργία , ο παππούς μου  έλεγε ότι   συμμετείχαν παρά πόλοι ιερείς  είχε δε ο ίδιος  αναφέρει ότι το 1932 στο πανηγύρι του χωριού είχε τριάντα  ένα  παπάδες.

Μετά την  θεια λειτουργία και δοξολογία που γίνετε   ακολουθούσε η  εικόνα  η λογία  όπως λεγόταν το έθιμο αυτό πλέον δεν γίνετε και απορώ γατί έχει σταματήσει.

Μαζευόταν λοιπόν  συνήθως  η νεολαία του χωρίου  όπου  μια ζυγή  όργανα  με  επικεφαλής την προστάτιδα  εικόνας τον Δώδεκα Αποστολών και τον ιερέα   να  κάνουν    επίστεψη σε κάθε σπίτι όπου μετά την ευλογία από τον ιερέα γινόταν η ονομαζόμενη λογία από την εικόνα  ενώ ασπαζόταν  και η οποία ανήμπορη η άρρωστη.

Τα όργανα  έπαιζαν   συνέχεια και ο κάθε ιδιοκτήτης  έδινε ότι επιθυμούσε για την εκκλησία στο σχετικό δίσκο   ενώ έρεε άφθονο  κράση και  ρακί που είναι ντόπιας παραγωγής

Αυτό συνεχιζόταν  σε κάθε σπίτι  όπου και η παρέα μεγάλωνε μια και  προστίθεται στο χωρώ συνέχεια  κόσμος από τα σπίτια που επισκεπτόταν και  πρέπει να πούμε ότι  ειδική  στάση γινόταν στο  νεκροταφείο του χωριού που βρίσκετε στο περίβολο του ιερού μνημείου τον Δώδεκα Αποστολών όπου τα όργανα έπαιζαν  συνήθως αγαπημένα τραγούδια των νεκρών  συχωριανών ενώ η καμπάνα  χτυπούσε χαρμόσυνα καλώντας τους με  το ονόματος   να  γλυτώσουν και να χαρούν και  εκείνη δίνοντας έτσι την δυνατότητα  εκφράσουν  την αγάπη και σεβασμό  προς το νεκρό να  τον γλεντήσουν σαν  να ήταν παρών εκεί μαζί  πιστεύοντας ότι έτσι γλεντά και  χαίρετε και εκείνος . φεύγοντας όλοι μαζί  χαιρετούσαν τους  νεκρούς   με  μια  φωνή να είστε  καλά  νοικοκυρεύει καλά ναστε  νοικοκυραίοι.

Συνέχιζαν  χορεύοντας  πήγαιναν   στην  πλατιά του χωριού  μεσημέρι  πλέον  κάτω από την  σκιά   πλατάνου  και της μουριάς   την  σκυτάλη  του χώρου  έπαιρναν  οι γεροντότερη ( με τον σκάρο και τον χάρο  για πες μας χάρε  να  χαρείς ) το γλέντι αυτό συνεχιζόταν αδιάκοπα πολλές φορές  μέχρι τα ξημερώματα της  επομένης μέρας

Το  μεσημέρι  υπήρχε   το ονομασμένο φαγητό  της τάβλας   όπου  πέραν της οικογένειας που  συγκεντρωνόταν συνήθως όλοι μαζί  και η συγγενής  από τα γύρο χώρια (( σήμερα πλέον αυτό το πατροπαράδοτο έθιμο  το μεσημεριανό συμμάζωμα το συγγενών δεν γίνετε  να έρχονται δηλαδή η  συγκινείς και οι φίλοι  από τα γύρο χωρία και όχι μόνο έχοντας  έτσι μια άμεση επικοινωνία μια και τα μέσα  μεταφορές ήταν ανύπαρκτα και η επικοινωνία πλέων πολλών συγγενών αδελφών και φίλων γινόταν  σε τέτοιες συναντήσεις όπως ήταν τα πανηγύρια κάθε χωριού   αποκλειστικά ))   να ανταλλάσσουν ευχές και  να υπάρχει σχετική επικοινωνία…

 

 

 

Τιμῶ θεόπτας δώδεκα Χριστοῦ φίλους,
Ἥρωας ἄνδρας καὶ θεοὺς τολμῶ λέγειν.
Δώδεκα εὐκλεέας τριακοστῇ ἀγείρει μύστας.

Βιογραφία
Οι Απόστολοι του Χρίστου θα ξεχωρίζουν μέσα στην Ιστορία της Εκκλησίας, σαν οι υπέρλαμπροι αστέρες πρώτου μεγέθους της πνευματικής ζωής. Την 30η Ιουνίου, η Εκκλησία γιορτάζει τους δώδεκα Αποστόλους που αρχικά εξέλεξε ο Κύριος, πλην του Ιούδα Ισκαριώτη. Αυτοί είναι: Σίμωνας (Πέτρος), Ανδρέας, Ιάκωβος, Ιωάννης, Φίλιππος, Θωμάς, Βαρθολομαίος (Ναθαναήλ), Ματθαίος, Ιάκωβος του Αλφαίου, Σίμωνας ο Ζηλωτής, Ιούδας ο αδελφός του Ιακώβου του μικρού και ο Ματθίας, που εξελέγη μέσα στο υπερώο τις παραμονές της Πεντηκοστής, σε αντικατάσταση του Ιούδα του Ισκαριώτη. Τη ζωή του καθενός των Αποστόλων αυτών, σκιαγραφούμε στις ιδιαίτερες γιορτές τους. Εδώ γίνεται υπενθύμιση της ενότητας που είχαν μεταξύ τους, αλλά και της ηθικής τους, που τόσο συνέβαλε στην πνευματική εν Χριστώ αναγέννηση του κόσμου. Έχουμε, λοιπόν, χρέος και εμείς οι αγωνιζόμενοι χριστιανοί, να κινούμαστε στα ίχνη τους και με θερμό ζήλο για τη διάδοση του σωτηριώδους μηνύματος του Ευαγγελίου, που διέπνεε κι αυτούς, να γίνουμε μιμητές του έργου τους.

Ἀπολυτίκιον  (Κατέβασμα)
Ἦχος γ’. Τὴν ὡραιότητα.
Ὡς δωδεκάπυρσος, λυχνία ἔλαμψαν, οἱ Δωδεκάριθμοι, Χριστοῦ Ἀπόστολοι, Πέτρος καὶ Παῦλος σὺν Λουκᾶ, Ἀνδρέας καὶ Ἰωάννης, Βαρθολομαῖος Φίλιππος, σὺν Ματθαίω καὶ Σίμωνι, Μᾶρκος καὶ Ἰάκωβος, καὶ Θωμὰς ὁ μακάριος, καὶ ηὔγασαν τοὺς πίστει βοώντας χαίρετε Λόγου οἱ αὐτόπται.

Ἕτερον Ἀπολυτίκιον
Ἦχος δ’.
Οἱ τῶν Ἀποστόλων πρωτόθρονοι, καὶ τῆς Οἰκουμένης διδάσκαλοι, τῷ Δεσπότῃ τῶν ὅλων πρεσβεύσατε, εἰρήνην τῆ οἰκουμένῃ δωρήσασθαι, καὶ ταῖς ψυχαῖς ἡμῶν τὸ μέγα ἔλεος.

Ἕτερον Ἀπολυτίκιον  (Κατέβασμα)
Ἦχος γ´.
Ἀπόστολοι Ἅγιοι, πρεσβεύσατε τῷ ἐλεήμονι Θεῷ , ἵνα πταισμάτων ἄφεσιν, παράσχῃ ταῖς ψυχαῖς ἡμῶν.

Κοντάκιον
Ἦχος β’. Τοὺς ἀσφαλεῖς.
Τοὺς ἀσφαλεῖς καὶ θεοφθόγγους κήρυκας, τὴν κορυφὴν τῶν Μαθητῶν σου Κύριε, προσελάβου εἰς ἀπόλαυσιν, τῶν ἀγαθῶν σου καὶ ἀνάπαυσιν, τοὺς πόνους γὰρ ἐκείνων καὶ τὸν θάνατον, ἐδέξω ὑπὲρ πᾶσαν ὁλοκάρπωσιν, ὁ μόνος γινώσκων τὰ ἐγκάρδια.

Κάθισμα
Ἦχος δ’. Ὁ ὑψωθεὶς.
Κατοικισθέντες ἐν φωτὶ ἀπροσίτῳ, ὡς οἰκητήρια φωτὸς πεφυκότες, οἶκον ὑμῶν τὸν ἅγιον φωτίζετε ἀεί, θείαις προσφοιτήσεσιν· ὅθεν πίστει βοῶμεν· Σκότους ἡμᾶς ῥύσασθε, καὶ παντοίων κινδύνων, καὶ χαλεπῶν ἐθνῶν ἐπιδρομῆς, ἐκδυσωποῦντες τὸν Κτίστην Ἀπόστολοι.

Ὁ Οἶκος
Τράνωσόν μου τὴν γλῶτταν Σωτήρ μου, πλάτυνόν μου τὸ στόμα, καὶ πληρώσας αὐτό, κατάνυξον τὴν καρδίαν μου, ἵνα οἷς λέγω ἀκολουθήσω, καὶ ἃ διδάσκω, ποιήσω πρῶτος· πᾶς γὰρ ποιῶν καὶ διδάσκων, φησίν, οὗτος μέγας ἐστίν· ἐὰν γὰρ λέγω, καὶ μὴ πράττω, ὡς χαλκὸς ἠχῶν λογισθήσομαι. Διὸ λαλεῖν μοι τὰ δέοντα, καὶ ποιεῖν τὰ συμφέροντα δώρησαι, ὁ μόνος γινώσκων τὰ ἐγκάρδια.

Μεγαλυνάριον
Πέτρον Παῦλον Μᾶρκον σὺν τῷ Λουκᾶ, Φίλιππον, Ἀνδρέαν, Ἰωάννην τε καὶ Θωμᾶν, Σίμωνα Ματθαῖον, καὶ τὸν Βαρθολομαῖον, σὺν θείῳ Ἰακώβῳ ὕμνοις τιμήσωμεν.

 

 

 

Advertisements