Πραγματικός Αρμαγεδδών αναμένεται να σαρώσει τον στενό και ευρύτερο δημόσιο τομέα τους επόμενους έξι μήνες, δηλαδή έως το τέλος του 2014. Και αυτό γιατί θα πρέπει, σύμφωνα με τις μνημονιακές υποχρεώσεις της χώρας, να απολυθούν άλλοι 7.500 δημόσιοι υπάλληλοι έτσι ώστε να συμπληρωθεί ο αριθμός των 15.000 που προβλέπει το Μνημόνιο. …Ποιοι δημόσιοι υπάλληλοι φεύγουν άμεσα, με βάση τις μνημονιακές δεσμεύσεις της χώρας. Η μεγάλη «δεξαμενή» όσων είναι σε κινητικότητα, οι 600 επίορκοι, όσοι έμειναν χωρίς αντικείμενο και η «σφαγή» άλλων 1.000 υπαλλήλων…Αυτό απλώς σημαίνει, όπως παραδέχονται υπηρεσιακά στελέχη του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης, ότι μονάδες -στις οποίες μπορεί να εργάζεται το 15% μιας συγκεκριμένης διεύθυνσης- μπορεί να κριθούν ολόκληρες, μαζί με τους υπαλλήλους τους, «μεταξεταστέες» και με βάση την προαναφερθείσα εγκύκλιο το προσωπικό τους να «μεταταχθεί», στην καλύτερη περίπτωση, εφόσον αυτές πρώτα καταργηθούν. Στη χειρότερη περίπτωση, όπως προβλέπει ο ισχύον Δημοσιοϋπαλληλικος Κώδικος, μπορεί και να απολυθεί ο υπάλληλος που…

.

Πραγματικός Αρμαγεδδών αναμένεται να σαρώσει τον στενό και ευρύτερο δημόσιο τομέα τους επόμενους έξι μήνες, δηλαδή έως το τέλος του 2014. Και αυτό γιατί θα πρέπει, σύμφωνα με τις μνημονιακές υποχρεώσεις της χώρας, να  απολυθούν άλλοι 7.500 δημόσιοι υπάλληλοι έτσι ώστε να συμπληρωθεί ο αριθμός των 15.000 που προβλέπει το Μνημόνιο.
 
Καταρχήν έως σήμερα έχουν πραγματοποιηθεί 7.500 απολύσεις. Από αυτές οι 2.500 προέρχονται από το κλείσιμο της ΕΡΤ, οι 1.100 από απομακρύνσεις δημοσίων υπαλλήλων για πειθαρχικούς λόγους και για λόγους υγείας, οι 2.300 από τους γιατρούς του ΕΟΠΥΥ που δεν αποδέχτηκαν να μεταφερθούν στο ΠΕΔΥ και οι υπόλοιποι είναι 1.500 σχολικοί φύλακες και περίπου 100 εκπαιδευτικοί. 
Σχετικά με τις τις υπόλοιπες 7.500 απολύσεις έως το τέλος του χρόνου, όπως αποκαλύπτει σήμερα η «κυριακάτικη δημοκρατία», σύμφωνα πάντα με τον κυβερνητικό σχεδιασμό, θα αφορούν:
. 5.000 υπαλλήλους (από τους συνολικά 25.000) οι οποίοι βρίσκονται στο πρόγραμμα της κινητικότητας – διαθεσιμότητας. 
. 1.000 εργαζομένους στο Δημόσιο, οι οποίοι υπολογίζεται ότι θα απομακρυνθούν λόγω ανικανότητας ύστερα από εισήγηση των αρμόδιων υγειονομικών επιτροπών.
. 600 επιόρκους, οι οποίοι εκτιμάται ότι θα απομακρυνθούν με τελεσίδικες αποφάσεις με βάση τις υποθέσεις που εξετάζουν τα πειθαρχικά συμβούλια μετά την επιτάχυνση των διαδικασιών που επιβλήθηκε από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης με την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου.
. 850 υπαλλήλους από τη μείωση του μεγέθους των ΝΠΙΔ που εποπτεύει το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
.150 υπαλλήλους από τη μείωση του μεγέθους των ΝΠΙΔ που εποπτεύει το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
. 140 υπαλλήλους από το κλείσιμο του Ταμείου Εθνικής Οδοποιίας και των άλλων 20 φορέων που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης, που ψηφίστηκε πριν από λίγες ημέρες από τη Βουλή.
. 90 υπαλλήλους από τη μείωση του μεγέθους των ΝΠΙΔ του υπουργείου Πολιτισμού.
Οι εναλλακτικές 
Την ίδια στιγμή, η τρόικα έχει ήδη επισημάνει τρεις «νέες εφεδρείες» για την περαιτέρω μείωση του προσωπικού του δημόσιου τομέα, εφόσον φυσικά δεν καλυφθεί ο αριθμός από τις άλλες «δεξαμενές». Ειδικότερα, σύμφωνα με κοινοτικές πηγές που μίλησαν στην «κυριακάτικη δημοκρατία», αυτές οι «εφεδρείες» θα μπορούσαν να προέλθουν -και μάλιστα με βάση την ισχύουσα νομοθεσία- από τους δημοσίους υπαλλήλους οι οποίοι:
– Δεν θα αξιολογηθούν θετικά από τα αρμόδια υπηρεσιακά συμβούλια μετά το πέρας της διετούς δοκιμαστικής περιόδου την οποία περνούν μετά την πρόσληψή τους.
– Θα «περισσέψουν» (και δεν θα «μεταταχθούν») από τις μονάδες του Δημοσίου οι οποίες θα καταργηθούν, αφού πρώτα αξιολογηθούν με βαθμό κάτω από τη βάση.
– Δεν θα προαχθούν σε ανώτερη θέση έπειτα από δύο συναπτές ετήσιες αξιολογήσεις, ξεκινώντας από τη φετινή.
Να σημειωθεί ότι έως σήμερα στις βασικές κατηγορίες των προς απόλυση δημοσίων υπαλλήλων ανήκαν όσοι προσελήφθησαν ή αναβαθμίστηκαν με πλαστά δικαιολογητικά, όσοι έμειναν χωρίς οργανική θέση (π.χ. λόγω κατάργηση φορέων του Δημοσίου) και όσοι διέπραξαν αξιόποινες πράξεις. Χωρίς να σταματήσουν οι απολύσεις για τους παραπάνω λόγους, ένα νέο κριτήριο αναδύεται για την αύξησή τους από το 2015 και έπειτα, που θα είναι αυτό της αξιολόγησης της εργασιακής απόδοσης.
Αυτή θα κρίνεται, μάλιστα, κυρίως σύμφωνα με τα ουσιαστικά προσόντα του (επίτευξη στόχων) κάθε υπαλλήλου και όχι τα τυπικά (π.χ. πλήθος πτυχίων, μεταπτυχιακό κ.λπ.). Πιο αναλυτικά, οι νέες «εφεδρείες» των απολύσεων μπορούν να προκύψουν από τις ακόλουθες διαδικασίες, οι οποίες προβλέπονται από την ισχύουσα νομοθεσία και δεν απαιτείται καμία αναθεώρηση του Συντάγματος:
Ο ισχύον Δημοσιοϋπαλληλικός Κώδικας (2007) προβλέπει ότι, όταν προσλαμβάνεται κάποιος υπάλληλος στο Δημόσιο, περνά υποχρεωτικά από μια διετή δοκιμαστική περίοδο, στο τέλος της οποίας αξιολογείται. Εξαιρούνται οι απόφοιτοι της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης. Αν κατά την αξιολόγηση το αρμόδιο υπηρεσιακό συμβούλιο κρίνει ότι ο εν λόγω υπάλληλος δεν έχει τα ουσιαστικά προσόντα, τότε είτε δεν μονιμοποιείται είτε απολύεται, όπως ρητά αναφέρεται.
Ως ουσιαστικά προσόντα θεωρούνται, σύμφωνα με τον Δημοσιοϋπαλληλικό Κώδικα, τα εξής στοιχεία: η αμεροληψία, η επαγγελματική ικανότητα και η αποδοτικότητα.
Τη διάταξη αυτή (άρθρο 40 του νόμου 3528/2007) υπενθύμισε για πρώτη φορά δημοσίως πρόσφατα ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης Κυριάκος Μητσοτάκης. 
Και κατάργηση μονάδων έπειτα από αξιολόγηση που θα κρίνει την αποδοτικότητα
Με βάση τον νέο νόμο που διέπει την αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων (Ν. 4250/2014) προβλέπεται επιμερισμός ποσοστών, σύμφωνα με τον οποίο το 15% των δημοσίων υπαλλήλων θα πάρει βαθμό κάτω από τη βάση (1 έως 6,9). Η νέα αυτή διαδικασία ξεκίνησε κατ’ εξαίρεση φέτος στις 28 Απριλίου και θα ολοκληρωθεί στις 31 Αυγούστου.
Σύμφωνα με τη σχετική εγκύκλιο του υπ. Διοικητικής Μεταρρύθμισης (7 Απριλίου 2014), για τον επιμερισμό αυτό λαμβάνονται «ιδίως» υπόψη κριτήρια όπως «η αποτελεσματικότητα και η αποδοτικότητα των μονάδων, οι αρμοδιότητες των οργανικών μονάδων σε σχέση με τις προτεραιότητες της ασκούμενης πολιτικής και η κατανομή των υπαλλήλων ανά οργανική μονάδα».
Αυτό απλώς σημαίνει, όπως παραδέχονται υπηρεσιακά στελέχη του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης, ότι μονάδες -στις οποίες μπορεί να εργάζεται το 15% μιας συγκεκριμένης διεύθυνσης- μπορεί να κριθούν ολόκληρες, μαζί με τους υπαλλήλους τους, «μεταξεταστέες» και με βάση την προαναφερθείσα εγκύκλιο το προσωπικό τους να «μεταταχθεί», στην καλύτερη περίπτωση, εφόσον αυτές πρώτα καταργηθούν. Στη χειρότερη περίπτωση, όπως προβλέπει ο ισχύον Δημοσιοϋπαλληλικος Κώδικος, μπορεί και να απολυθεί ο υπάλληλος που εργάζεται σε αυτήν (άρθρο 154, Ν. 3528/2007).
Ο ισχύον Δημοσιοϋπαλληλικός Κώδικας προβλέπει ότι όποιος υπάλληλος είναι «ακατάλληλος» (άρθρο 95) είτε απολύεται είτε χάνει έναν βαθμό και συνεπώς και μέρος των αποδοχών του. Συγκεκριμένα, το εν λόγω άρθρο προβλέπει ότι όποιος υπάλληλος «εγγράφεται σε δύο διαδοχικούς πίνακες μη προακτέων στον ίδιο βαθμό παραπέμπεται (…) στο υπηρεσιακό συμβούλιο, το οποίο (…) μπορεί να τον απολύσει ή να τον υποβιβάσει».
Αυτό σημαίνει ότι, αν κάποιος υπάλληλος δεν προαχθεί για δύο συνεχόμενες φορές μετά το πέρας αντίστοιχων ετήσιων αξιολογήσεων, μπορεί να κριθεί «ακατάλληλος» και έτσι να απολυθεί ή να χάσει τον βαθμό του.
Δύο στοιχεία εμπόδιζαν αυτή τη διαδικασία. Το ένα ήταν το γεγονός ότι μέχρι πρότινος «όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι έπαιρναν άριστα και έτσι προάγονταν κανονικά στον προβλεπόμενο χρόνο».
Το άλλο ήταν ότι, λόγω Μνημονίου, έχουν «παγώσει» οι προαγωγές και οι μισθολογικές αυξήσεις και, συνεπώς, έχει μείνει εντελώς ανενεργή αυτή η διάταξη. Με τον νέο τρόπο αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων, όμως, δεν θα παίρνουν πλέον όλοι άριστα (σ.σ.: το 15% θα παίρνει κάτω από τη βάση), ενώ θα «ξεπαγώσουν» και οι προαγωγές, μια και το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης σχεδιάζει την εφαρμογή ενός νέου μισθολογίου από τις αρχές του 2015.
Συνεπώς, όποιος υπάλληλος έπαιρνε κατά την αξιολόγηση για δύο συνεχόμενες χρονιές βαθμό κάτω από τη βάση θα μπορούσε να μπει τον προθάλαμο είτε υποβάθμισης είτε ακόμα και της απόλυσης.
Advertisements