Φορολογία | Πολιτιστικοί Σύλλογοι Φορολογικές και λοιπές υποχρεώσεις Σωματείου-πολ.συλλόγου Σκοπός του παρόντος άρθρου είναι η συνοπτική παράθεση των φορολογικών και λοιπών υποχρεώσεων Σωματείου σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις της ελληνικής νομοθεσίας…. Εννοιολογικά χαρακτηριστικά Σωματείου… 2. Σύσταση και λειτουργία μη κερδοσκοπικού Σωματείου… 3. ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΩΝ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ (Πολιτιστικών, αθλητικών σωματείων, συλλόγων, κλπ)…

1. Εννοιολογικά χαρακτηριστικά Σωματείου

Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 78 του Αστικού Κώδικα (Α.Κ.) το Σωματείο ορίζεται ως ένωση προσώπων που επιδιώκει σκοπό μη κερδοσκοπικό. Απαγορεύεται δηλαδή η επιδίωξη κέρδους προς όφελος είτε του νομικού προσώπου είτε των μελών του. Ενδεικτικά, δύναται να είναι ο σκοπός μορφωτικός, ψυχαγωγικός, φιλανθρωπικός, κοινωνικός, θρησκευτικός, πολιτικός, αθλητικός, πολιτιστικός κ.λπ. Ο σκοπός δεν πρέπει να αντίκειται σε νόμο ή στα χρηστά ήθη (άρθρα 174 και 178 του Α.Κ.).

Όταν τηρούνται οι ανωτέρω προϋποθέσεις, το Σωματείο αποκτά νομική προσωπικότητα μετά την έκδοση δικαστικής απόφασης που διαπιστώνει την συνδρομή τούτων και την εγγραφή στο ειδικό βιβλίο Σωματείων που τηρείται στο Πρωτοδικείο της έδρας του. Την αίτηση για σύσταση Σωματείου νομιμοποιούνται να υποβάλλουν στο Πρωτοδικείο τα ιδρυτικά μέλη ατομικά ή συλλογικά.

Για τη σύσταση του Σωματείου απαιτούνται τουλάχιστον είκοσι (20) άτομα φυσικά ή νομικά πρόσωπα. Η συμμετοχή προσώπου σε Σωματείο προϋποθέτει δικαιοπρακτική ικανότητά του. Κατ’ εξαίρεση σε επαγγελματικό Σωματείο επιτρέπεται η συμμετοχή ανηλίκων άνω των 16 ετών.

Το Σωματείο εκφράζει τη βούλησή του με τις αποφάσεις που λαμβάνει η Γενική Συνέλευση των μελών. Η Γενική Συνέλευση των μελών εκλέγει και τα μέλη της Διοίκησης του Σωματείου.

Τα Σωματεία, έχουμε την άποψη, με βάση τη γενική διατύπωση της παρ. 9 της υπ’ αριθ. 1027411/842/ΔΜ/26.2.1998 (ΦΕΚ 193/Β’) ΑΥΟ «Υποχρεωτική χορήγηση ΑΦΜ και διαδικασίες απόδοσής του», ότι έχουν υποχρέωση να υποβάλουν στην αρμόδια ΔΟΥ δήλωση έναρξης εργασιών για να τους χορηγηθεί ΑΦΜ, ανεξάρτητα αν διενεργούν ή όχι πράξεις υπαγόμενες σε ΦΠΑ ή/και σε φορολογία εισοδήματος (από 1.1.2003).

  1. Οι διατάξεις περί Σωματείων δεν εφαρμόζονται επί των διαφόρων τύπων εταιρειών, οι οποίες λειτουργούν με τις διατάξεις του εμπορικού νόμου.

    Ενδεικτικά, το Σωματείο διακρίνεται από τις εμπορικές εταιρείες:

    • για την ανυπαρξία εμπορικού σκοπού,
    • για κάθε είσοδο ή έξοδο μέλους της εταιρείας χρειάζεται τροποποίηση του καταστατικού,
    • οι εταίροι μεταξύ τους έχουν ενοχικό δεσμό,
    • η εκπροσώπηση της εταιρείας γίνεται επ’ ονόματι και για λογαριασμό όλων των εταίρων, αντίθετα.

    Επίσης, το Σωματείο διακρίνεται από:

    • Την αστική εταιρεία, διότι η τελευταία δεν έχει πάντοτε νομική προσωπικότητα, μπορεί να αποκτήσει όταν επιδιώκει οικονομικό σκοπό.
    • Τις επαγγελματικές οργανώσεις που συνιστώνται με τη μορφή Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ), γιατί σε αυτές δεν αναγνωρίζεται απόλυτη ελευθερία εισόδου και εξόδου των μελών αλλά η συμμετοχή είναι υποχρεωτική.
    • Την κοινωνία, επειδή αντικείμενο της κοινωνίας είναι μόνο δικαίωμα, το οποίο ανήκει σε περισσότερα άτομα κατ’ ιδανικά μέρη.

    2. Φορολογικές υποχρεώσεις Σωματείου

    Σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, τα νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα (συμπεριλαμβανομένων και των Σωματείων) έχουν τις ακόλουθες φορολογικές υποχρεώσεις:

    2.1. Φορολογία εισοδήματος

    Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 99 παρ. 1ε’ του ΚΦΕ, στα νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα αντικείμενο του φόρου είναι το καθαρό εισόδημά τους που προκύπτει και στην ημεδαπή και στην αλλοδαπή μόνο από την εκμίσθωση ακινήτων, καθώς και από κινητές αξίες. Για τα εισοδήματα αυτά, τα νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορολογούνται με τους ισχύοντες συντελεστές φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων (25% για το 2008 και το 2009). Επιπροσθέτως, σύμφωνα με το άρθρο 109 παρ. 3 του ΚΦΕ, το συνολικό ακαθάριστο εισόδημα από ακίνητα υποβάλλεται σε συμπληρωματικό φόρο 3%.

  2. Επίσης, δεν αποτελούν αντικείμενο φορολογίας τα λοιπά εισοδήματα των νομικών προσώπων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, καθώς και τα κάθε είδους άλλα έσοδά τους που πραγματοποιούνται κατά την επιδίωξη της εκπλήρωσης του σκοπού τους.

    Ωστόσο, με την Εγκύκλιο ΠΟΛ.167/1973 του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών με την οποία γίνεται δεκτή η υπ’ αριθ. 383/1973 γνωμοδότηση του ΝΣΚ, ορίζεται ότι τα εισοδήματα των νομικών προσώπων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που προκύπτουν από δραστηριότητα η οποία δεν συνιστά άσκηση της μη κερδοσκοπικής αποστολής αυτών δεν απαλλάσσονται του φόρου εισοδήματος, έστω και αν διατίθενται για την εκπλήρωση του μη αποβλέποντος σε κέρδη σκοπού τους, αφού ο νόμος θέτει ως προϋπόθεση για την απαλλαγή, ότι τα εισοδήματα πρέπει να πραγματοποιούνται κατά την επιδίωξη της εκπλήρωσης του σκοπού αυτών και όχι απλώς να διατίθενται για την εκπλήρωση του σκοπού τους. Κατά συνέπεια, τα εισοδήματα που αποκτούν τα εν λόγω νομικά πρόσωπα από την άσκηση εμπορικής εκμετάλλευσης δεν απαλλάσσονται του φόρου εισοδήματος, εφόσον τα εισοδήματα αυτά δεν πραγματοποιήθηκαν κατά την άσκηση της μη κερδοσκοπικής δραστηριότητάς τους.

    Σε κάθε περίπτωση, αξίζει να αναφέρουμε ότι τα όρια μεταξύ των εσόδων που πραγματοποιούνται «κατά την εκπλήρωση του σκοπού» των νομικών προσώπων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα και των εσόδων που «διατίθενται για την εκπλήρωση του μη αποβλέποντος σε κέρδη σκοπού τους», είναι δυσδιάκριτα. Για το λόγο αυτό, το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών έχει κατά καιρούς διευκρινίσει με διοικητικά έγγραφα / λύσεις την κατά περίπτωση εφαρμογή των εν λόγω διατάξεων.

    Στη βάση των εγγράφων / λύσεων αυτών προς νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, ενδεικτικά αναφέρουμε τα εξής:

    Καταρχήν, δεν φορολογούνται:

    • εισοδήματα από συνδρομές και έκτακτες εισφορές των μελών,
    • εισοδήματα από τη δωρεάν παραχώρηση της χρήσης ακινήτων τους,
    • εισοδήματα από ιδιόχρηση ακινήτων,
    • εισοδήματα από γεωργικές εκμεταλλεύσεις,
    • η υπεραξία από τη μεταβίβαση Ι.Χ. αυτοκινήτων τους,
    • τα εισοδήματα από διαφημίσεις στις εκδόσεις που εκδίδουν και διανέμουν δωρεάν στα μέλη τους.

    Αντίθετα, δύναται να φορολογηθούν:

    • τα εισοδήματα από την διοργάνωση παζαριού,
    • τα εισοδήματα από τη μεσολάβηση για την πραγματοποίηση εμπορικών πράξεων,
    • τα εισοδήματα από έκδοση και διάθεση περιοδικού,
    • τα εισοδήματα από τη διοργάνωση συνεδρίων και συναφών εκδηλώσεων.

    Σημειώνεται, ωστόσο, ότι οι ανωτέρω διοικητικές λύσεις είναι δεσμευτικές μόνο για το συγκεκριμένο νομικό πρόσωπο μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που έχει υποβάλει το σχετικό ερώτημα στο Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών.

    Κατ’ ανάλογη εφαρμογή αποτελούν καταρχήν ένδειξη για τη βούληση της Διοίκησης σε παρόμοια περιστατικά. Ωστόσο, σε κάθε περίπτωση, κρίνεται σκόπιμο για εισοδήματα για τα οποία υπάρχει αμφιβολία για το εάν πραγματοποιούνται κατά την επιδίωξη του σκοπού (όπως αυτός ορίζεται στο καταστατικό του Σωματείου) και άρα για το εάν απαλλάσσονται της φορολογίας εισοδήματος, όπως υποβάλλεται σχετικό ερώτημα στο αρμόδιο Τμήμα του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών για να υπάρχει και επίσημη απάντηση στη βάση των πραγματικών περιστατικών του κάθε Σωματείου.

  3. 2.2. ΦΠΑ

    Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 22 του Κώδικα ΦΠΑ (Ν.2859/2000), προβλέπονται οι εξής απαλλαγές:

    α) Απαλλάσσεται από το φόρο η παροχή υπηρεσιών από Σωματεία ή ενώσεις προσώπων προς τα μέλη τους, τα οποία μέλη ασκούν δραστηριότητα απαλλασσόμενη από το φόρο ή μη υποκείμενη στο φόρο, εφόσον οι υπηρεσίες αυτές είναι άμεσα αναγκαίες για την άσκηση της δραστηριότητάς τους και παρέχονται έναντι συνεισφοράς στα κοινά έσοδα.

    Για την εφαρμογή της διάταξης αυτής πρέπει να συντρέχουν αθροιστικά οι παρακάτω προϋποθέσεις:

    • παροχή υπηρεσιών από Σωματεία προς τα μέλη τους,
    • τα μέλη των Σωματείων ή ενώσεων να ασκούν δραστηριότητα απαλλασσόμενη από το φόρο ή μη υποκείμενη στο φόρο,
    • οι υπηρεσίες των Σωματείων ή ενώσεων να είναι άμεσα αναγκαίες για την άσκηση της δραστηριότητας των μελών και
    • οι υπηρεσίες αυτές να παρέχονται έναντι συνεισφοράς στα κοινά έξοδα (π.χ. έναντι συνδρομών).

    β) Απαλλάσσονται από τον ΦΠΑ οι πράξεις παροχής υπηρεσιών και οι στενά συνδεόμενες με αυτές παραδόσεις αγαθών που πραγματοποιούν προς τα μέλη τους έναντι καταβολής συνδρομής τα Σωματεία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με πολιτικούς, συνδικαλιστικούς, θρησκευτικούς, φιλανθρωπικούς ή εθνικούς σκοπούς για την επίτευξη των σκοπών αυτών, εφόσον δεν οδηγούν σε στρέβλωση των όρων του ανταγωνισμού, δηλαδή δεν τίθενται σε μειονεκτικότερη θέση, από άποψη φορολογική, όμοιες δραστηριότητες όταν ασκούνται κάτω από ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να διερευνάται η πλήρωση της προϋπόθεσης της μη στρέβλωσης των όρων του ανταγωνισμού με την έννοια ότι, οι ίδιες πράξεις εάν πραγματοποιούντο από υποκείμενους στο φόρο θα συνιστούσαν οικονομική δραστηριότητα και θα υπάγονταν σε ΦΠΑ.

    γ) Προβλέπεται απαλλαγή από τον ΦΠΑ για παροχή υπηρεσιών και παράδοση αγαθών, μεταξύ άλλων, και από Σωματεία με την ευκαιρία εκδηλώσεων που οργανώνονται από αυτά για την οικονομική τους ενίσχυση. Η απαλλαγή παρέχεται ύστερα από αίτησή τους στον οικονομικό έφορο της περιφέρειας που έχουν την έδρα τους, στην οποία αναγράφεται το είδος των υπηρεσιών, το είδος και η ποσότητα των αγαθών των οποίων ζητείται απαλλαγή. Στην περίπτωση αυτή εξετάζονται τα πραγματικά περιστατικά από τον προϊστάμενο της αρμόδιας ΔΟΥ, δηλαδή ο επιδιωκόμενος σκοπός και η νομότυπη σύσταση του Σωματείου. Στην αίτηση δίδεται έγκριση του οικονομικού εφόρου στην οποία αναγράφονται τα πιο πάνω είδη, τα οποία εγκρίνεται να διατεθούν χωρίς ΦΠΑ. Όπως διευκρινίστηκε στην υπ’ αριθ. 1030141/1349/393/Α0014/ΠΟΛ.1071/8.3.1995 ΕΥΟ, οι εκδηλώσεις αυτές δεν πρέπει να ξεπερνούν τις δύο (2) κατ’ ανώτατο όριο ανά έτος.

    Αντιθέτως, το άρθρο 3 παρ. 1α’ του Κώδικα ΦΠΑ αναφέρει ότι κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, ημεδαπό ή αλλοδαπό ή ένωση προσώπων, εφόσον ασκεί κατά τρόπο ανεξάρτητο οικονομική δραστηριότητα, ανεξάρτητα από τον τόπο εγκατάστασης, τον επιδιωκόμενο σκοπό ή το αποτέλεσμα της δραστηριότητας αυτής, θεωρείται ότι υπόκειται στο φόρο. Ως οικονομική δραστηριότητα λογίζεται οποιαδήποτε από τις δραστηριότητες του παραγωγού, του εμπόρου ή αυτού που παρέχει υπηρεσίες.

    Posted 7 months ago #
  4. 2.3. ΚΒΣ

    2.3.1. Τήρηση βιβλίων

    Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 2 παρ. 3 του ΚΒΣ (Π.Δ.186/1992), προκύπτει ότι όταν νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα διενεργούν πράξεις υπαγόμενες στον ΦΠΑ ή στο φόρο εισοδήματος, θεωρούνται επιτηδευματίες και έχουν όλες τις υποχρεώσεις του ΚΒΣ, δηλαδή υποχρέωση έκδοσης, λήψης, υποβολής και διαφύλαξης των λοιπών φορολογικών στοιχείων του ΚΒΣ (πλέον αυτών που ρητά προβλέπονται ανωτέρω) καθώς και τήρησης φορολογικών βιβλίων.

    Σημειώνεται ότι, έχει διευκρινιστεί (ΕΥΟ 1099747/840/0015/ΠΟΛ.1271/12.12.2002) ότι η υποχρέωση αυτή (τήρησης βιβλίων) δεν καταλαμβάνει εισοδήματα η απόκτηση των οποίων δεν προσδίδει στο Σωματείο την ιδιότητα του επιτηδευματία (όπως ενοίκια, εισόδημα από κινητές αξίες κ.λπ.).

    Περαιτέρω, από τις διατάξεις του άρθρου 4 παρ. 5 του ΚΒΣ προκύπτει ότι τα Σωματεία εντάσσονται σε κατηγορία βιβλίων που αντιστοιχεί στα ετήσια έσοδά τους, όχι όμως κατώτερη της Β’. Κατ’ εξαίρεση, σε περίπτωση υποχρέωσης τήρησης βιβλίων Γ’ κατηγορίας, μπορεί να τηρήσουν βιβλία Β’ κατηγορίας (εφόσον το θελήσουν).

    Συμπερασματικά λοιπόν, το Σωματείο, εφόσον πραγματοποιεί πράξεις υπαγόμενες στον ΦΠΑ ή στο φόρο εισοδήματος, θεωρείται επιτηδευματίας και υποχρεούται στην τήρηση βιβλίων (τουλάχιστον Β’ κατηγορίας), μόνο για τις πράξεις αυτές. Επιπλέον, σε αυτή την περίπτωση (κατά την οποία θεωρείται επιτηδευματίας), υποχρεούται και στην έκδοση των λοιπών (πλέον αυτών που κατονομάζονται κατωτέρω, βλ. «Έκδοση φορολογικών στοιχείων») φορολογικών στοιχείων (π.χ. έκδοση Αποδείξεων Λιανικής Πώλησης), εφόσον βέβαια διενεργεί πράξεις για τις οποίες απαιτείται η έκδοση αυτών.

    2.3.2. Έκδοση φορολογικών στοιχείων

    Σύμφωνα με το άρθρο 2 παρ. 3 του ΚΒΣ, μεταξύ άλλων, τα ΝΠΔΔ ή ΝΠΙΔ που δεν ασκούν επιχείρηση καθώς και οι επιτροπές και οι ενώσεις προσώπων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, υποχρεούνται μόνο στη λήψη, έκδοση, υποβολή και διαφύλαξη των στοιχείων που ορίζονται ρητά από τον ΚΒΣ (εκτός και αν διενεργούν πράξεις υπαγόμενες στον ΦΠΑ ή στο φόρο εισοδήματος – βλ. κατωτέρω «Τήρηση βιβλίων»).

    Σύμφωνα με τη διάταξη αυτή, τα ως άνω πρόσωπα έχουν υποχρέωση να εκδίδουν:

    • Δελτία αποστολής σε περίπτωση αποστολής αγαθών σε επιτηδευματία λόγω πώλησης ή για να πωληθούν για λογαριασμό τους ( άρθρο 11 παρ. 2 του ΚΒΣ).
    • Τιμολόγια για τις πωλήσεις αγαθών ή τις παροχές υπηρεσιών σε επιτηδευματίες ή πρόσωπα του άρθρου 2 παρ. 3 του ΚΒΣ (δημόσιο, νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα κ.λπ.) και παρ. 4 (αγρότες) ( άρθρο 12 παρ. 5 του ΚΒΣ).
    • Τιμολόγια για τα αγαθά που αγοράζουν από πρόσωπα που αρνούνται να εκδώσουν τιμολόγιο ή εκδίδουν ανακριβές τιμολόγιο ή δεν έχουν υποχρέωση να εκδώσουν τιμολόγιο (αγρότες) ( άρθρο 12 παρ. 5 του ΚΒΣ).
    • Τιμολόγια για τα αγαθά που αγοράζουν από τους αγρότες και δεν συνοδεύονται από δελτίο αποστολής, εφόσον δεν εκδίδεται το τιμολόγιο αμέσως, εκδίδουν κατά την παραλαβή των αγαθών δελτίο ποσοτικής παραλαβής.
    • Αποδείξεις δαπανών για καταβολές αμοιβών σε δικαιούχους που δεν έχουν υποχρέωση να εκδίδουν στοιχεία ( άρθρο 15 παρ. 1 του ΚΒΣ).

    Ακόμη, υποχρεούνται να υποβάλλουν συγκεντρωτικές καταστάσεις για τις συναλλαγές του προηγούμενου ημερολογιακού έτους ( άρθρο 20 παρ. 1 του ΚΒΣ).

    Εξ αντιδιαστολής, από τις ως άνω διατάξεις, προκύπτει ότι το Σωματείο μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα δεν υποχρεούται στην έκδοση άλλων στοιχείων του ΚΒΣ (π.χ. έκδοση Αποδείξεων Λιανικής Πώλησης) παρά μόνο αν συντρέχουν οι προϋποθέσεις ώστε αυτό να θεωρείται επιτηδευματίας (όπως αυτές ορίζονται ανωτέρω).

    Αυτονόητο είναι ότι για τα έσοδα (όπως συνδρομές μελών κ.λπ.) για τα οποία δεν ορίζεται από τις διατάξεις του ΚΒΣ η υποχρέωση έκδοσης των ως άνω φορολογικών στοιχείων, δύναται να εκδίδονται οποιαδήποτε μη φορολογικά παραστατικά (π.χ. αποδείξεις είσπραξης).

    • Επισήμανση

    Όταν το Σωματείο δεν ασκεί δραστηριότητα υπαγόμενη στον ΦΠΑ ή/και σε φόρο εισοδήματος, ώστε να υποχρεούται σε τήρηση βιβλίων του ΚΒΣ, πρέπει να τηρεί τουλάχιστον βιβλίο ταμείου και να εκδίδει όπως προαναφέρθηκε αποδείξεις είσπραξης, που θεωρούνται από την οικεία Διεύθυνση της Νομαρχίας που υπάγεται.

    Εξυπακούεται ότι στην περίπτωση αυτή, για τις διενεργούμενες δαπάνες και έξοδα υποχρεούται να ζητά και να λαμβάνει τα προβλεπόμενα από τον ΚΒΣ παραστατικά (τιμολόγια κ.λπ.).

    2.4. Λοιπές φορολογικές υποχρεώσεις Σωματείου

    • Υποβολή δηλώσεων για την απόδοση παρακρατούμενων φόρων

    Σύμφωνα με τις διατάξεις του ΚΦΕ, τα Σωματεία υποχρεούνται στην υποβολή δηλώσεων παρακρατούμενου φόρου (π.χ. φόρου μισθωτών υπηρεσιών, ελευθέρων επαγγελματιών, εργολάβων κ.λπ.) εντός των προθεσμιών που ορίζονται από τις διατάξεις του Κώδικα αυτού.

    • Υποβολή δηλώσεων Ενιαίου Τέλους Ακινήτων (ΕΤΑΚ)

    Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 11 του Ν.3634/2008 και την σχετική ερμηνευτική εγκύκλιο 1075/2008, η αξία των γηπέδων (οικοπέδων ή αγροτεμαχίων) και των κτισμάτων (μισθωμένων και κενών) των νομικών προσώπων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που επιδιώκουν σκοπούς κοινωφελείς, θρησκευτικούς, φιλανθρωπικούς και εκπαιδευτικούς, υπόκειται σε Ενιαίο Τέλος Ακινήτων (ΕΤΑΚ) με συντελεστή 3‰. Επιπλέον, η αξία των ιδιοχρησιμοποιούμενων κτισμάτων των νομικών προσώπων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα υπόκειται σε τέλος με συντελεστή 1‰. Στο πλαίσιο αυτό, τα Σωματεία υποχρεούνται στην υποβολή δηλώσεων ΕΤΑΚ εντός των προβλεπόμενων προθεσμιών.

    • Υποβολή κατάστασης με συμφωνητικά στην αρμόδια ΔΟΥ

    Όπως προαναφέρθηκε, τα νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που διενεργούν πράξεις υπαγόμενες στον ΦΠΑ ή στο φόρο εισοδήματος θεωρούνται επιτηδευματίες και άρα υποχρεούνται, πλέον των ανωτέρω υποχρεώσεων του ΚΒΣ, και στην υποβολή κατάστασης με τα συμφωνητικά (που καταρτίστηκαν με επιτηδευματίες) στην αρμόδια ΔΟΥ για θεώρηση (άρθρο 8 παρ. 16 του Ν.1882/1990).

    • Υποβολή συμφωνητικού διενέργειας εκδηλώσεων στην αρμόδια ΔΟΥ

    Σύμφωνα με το άρθρο 55 του Ν.2065/1992 όπως κωδικοποιήθηκε με το άρθρο 82 παρ. 2 του Ν.2238/1994, υπάρχει υποχρέωση κατάθεσης στη ΔΟΥ συμφωνητικού διενέργειας εκδηλώσεων σε κέντρα διασκέδασης, ξενοδοχεία κ.λπ. Στο πλαίσιο αυτό, τα Σωματεία έχουν υποχρέωση να υποβάλουν στην αρμόδια ΔΟΥ, που υπάγεται το κέντρο διασκέδασης ή το ξενοδοχείο, αίτηση στην οποία επισυνάπτεται το συμφωνητικό με το κέντρο ή το ξενοδοχείο και να αναφέρεται ο σκοπός της εκδήλωσης, η επιβάρυνση κατ’ άτομο και ο αριθμός των προσκλήσεων που θα εκδοθούν. Εντός πέντε (5) ημερών από την πραγματοποίηση της εκδήλωσης υποχρεούνται να προσκομίσουν στη ΔΟΥ φωτοτυπία του τιμολογίου του κέντρου διασκέδασης ή του ξενοδοχείου. Αν δεν τηρηθεί η ανωτέρω διαδικασία οι συνέπειες είναι σύμφωνα με το άρθρο 4 του Ν.2523/1997 η επιβολή προστίμου από 117-1.170 ευρώ.

    Νομοθετικό πλαίσιο περί της διάλυσης Σωματείου

    Σε σχέση με τη διάλυση του Σωματείου, από τις διατάξεις του Α.Κ. προκύπτουν τα ακόλουθα:

    • Το Σωματείο διαλύεται οποτεδήποτε με απόφαση της Συνέλευσης των μελών (άρθρο 103 του Α.Κ.).
    • Το Σωματείο διαλύεται στις περιπτώσεις που προβλέπει το καταστατικό (άρθρο 104 του Α.Κ.).
    • Το Σωματείο διαλύεται μόλις τα μέλη του μείνουν λιγότερα από δέκα (10) (άρθρο 104 του Α.Κ.).

    http://www.puertodeltango.gr/forum/topic.php?id=138

    =========================================================

    2

    =========================================================


    1.   Σύσταση και λειτουργία μη κερδοσκοπικού Σωματείου

     

     

     

    Τα νομικά πρόσωπα διακρίνονται, ανάλογα με τη φύση τους, σε δύο κατηγορίες: τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και αυτά του ιδιωτικού δικαίου. Σε σχέση με τα τελευταία, η διάταξη του άρθρου 61 του Αστικού Κώδικα, τα προσδιορίζει ως ενώσεις προσώπων ή περιουσιακών συνόλων (ιδρύματα) που συστήνονται για την επίτευξη ή αντίστοιχα την εξυπηρέτηση ορισμένου σκοπού και μπορούν να αποκτήσουν νομική προσωπικότητα υπό τις προϋποθέσεις που τάσσει ο νόμος.

    Η κυριότερη μορφή νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου είναι οι εταιρείες, με τη σύσταση των οποίων οι συμβαλλόμενοι αποβλέπουν στην ανάπτυξη εμπορικής δραστηριότητας και συνακόλουθα στην επίτευξη κερδοσκοπικού σκοπού. Εντούτοις, υπάρχουν δύο ακόμη είδη νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου, τα ιδρύματα και τα σωματεία, η σύσταση των οποίων τείνει στην επίτευξη ή προαγωγή μη κερδοσκοπικού σκοπού.

    Ειδικότερα, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 78 ΑΚ, σωματείο είναι η ένωση είκοσι (20) τουλάχιστον προσώπων που επιδιώκει μη κερδοσκοπικό σκοπό και η οποία αποκτά νομική προσωπικότητα με την εγγραφή της σε ειδικό δημόσιο βιβλίο (το βιβλίο σωματείων) που τηρείται στο Μονομελές Πρωτοδικείο της έδρας του. Για την εγγραφή του σωματείου στο βιβλίο αυτό υποβάλλεται σχετική αίτηση ενώπιον του ανωτέρω δικαστήριο, η οποία και συζητείται κατά την εκούσια δικαιοδοσία.

    Η εγγραφή στο βιβλίο σωματείων περιλαμβάνει το όνομα και την έδρα του σωματείου, τη χρονολογία του καταστατικού, τα μέλη της διοίκησης του καθώς και τους όρους που την περιορίζουν.

     

    2.  Βιβλία που τηρούν τα Σωματεία

    Το σωματείο τηρεί τα ακόλουθα βιβλία, που αριθμούνται και θεωρούνται από το αρμόδιο Τμήμα της Περιφέρειας(πρώην Νομαρχίας) της έδρας του Σωματείου  πριν χρησιμοποιηθούν:

    α) Βιβλίο μητρώου μελών
    β) Βιβλίο πρακτικών συνεδριάσεων Γενικών Συνελεύσεων των μελών
    γ) Βιβλίο πρακτικών συνεδριάσεων Δ.Σ.
    δ) Βιβλίο πρακτικών συνεδριάσεων Ελεγκτικής Επιτροπής
    ε) Βιβλίο ταμείου
    στ) Βιβλίο περιουσίας
    ζ) Βιβλίο πρωτοκόλλου
    η) Κάθε άλλο βιβλίο που κρίνεται από το Δ.Σ. χρήσιμο και απαραίτητο σύμφωνα και με την κείμενη νομοθεσία.

    3.  Φορολογική υπόσταση των Σωματείων

    Τα Σωματεία είναι υποχρεωμένα πέραν από την νομική υπόσταση που περιγράψαμε παραπάνω , για να μπορέσουν να λειτουργήσουν να αποκτήσουν και φορολογική υπόσταση.

    Η φορολογική υπόσταση αποκτάται από το Σωματείο με την απόδοση σε αυτό , Αριθμού Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) .

    Η Διαδικασία απόκτησης του ΑΦΜ είναι απλή και απαιτούνται τα παρακάτω δικαιολογητικά :

    ·        Αντίγραφο του Καταστατικού του Σωματείου , θεωρημένο  από Μονομελές Πρωτοδικείο της έδρας του.

    ·        Αντίγραφο του Μισθωτηρίου Συμβολαίου της έδρας του Σωματείου , θεωρημένο από τη Δ.Ο.Υ. του εκμισθωτή ή Δωρεάν Παραχωρητήριο της έδρας και έγγραφα που θα αποδεικνύουν τη κυριότητα του χώρου στον ιδιοκτήτη που τον παραχωρεί. 

    ·        Το Έντυπο του Υπουργείου Οικονομικών Μ3 συμπληρωμένο , που αφορά στα στοιχεία του Σωματείου (Στοιχεία καταστατικού , η έδρα , ο ΚΑΔ  κλπ.)

    ·         Το Έντυπο του Υπουργείου Οικονομικών Μ7 συμπληρωμένο , που αφορά στα στοιχεία του Νομίμου εκπροσώπου του Σωματείου (Πρόεδρου)

    ·        Φωτοτυπία της Αστυνομικής Ταυτότητας του Νομίμου εκπροσώπου του Σωματείου (Πρόεδρου) , που αναγράφεται στο έντυπο Μ7

    ·        Αυτοπρόσωπη παρουσία του Νομίμου εκπροσώπου του Σωματείου (Πρόεδρου) ή επίσημα εξουσιοδοτημένου εκπροσώπου του.

     

    Απαραίτητη παρατήρηση : Σε περίπτωση που το αρχικό Καταστατικό του Σωματείου δεν αναφέρει το όνομα και τα στοιχεία του Νομίμου εκπροσώπου του Σωματείου (Πρόεδρου) , θα απαιτηθεί σχετικό έγγραφο της Περιφέρειας που θα πιστοποιεί τα στοιχεία αυτά.

     

    Η κατάθεση των δικαιολογητικών γίνεται στο Τμήμα Μητρώου της Δ.Ο.Υ της έδρας του Σωματείου.

     

    Ιδιαίτερη Επισήμανση

     

    Σε περίπτωση οποιασδήποτε αλλαγής στα στοιχεία που κατατίθενται  με τη παραπάνω αρχική διαδικασία στο Τμήμα Μητρώου της Δ.Ο.Υ της έδρας του Σωματείου , όπως πχ. η αλλαγή του προσώπου του/της Προέδρου , θα πρέπει να δηλώνεται εντός 30 ημερών στο Τμήμα Μητρώου με τη κατάθεση των σχετικών δικαιολογητικών (απόφαση της Περιφέρειας) και με τη συμπλήρωση του σχετικού εντύπου του Υπουργείου Οικονομικών.

     

    Τι είναι ο Κ.Α.Δ ?

     

    Ο Κωδικός Άσκησης Δραστηριότητας (ΚΑΔ) , είναι ένας αριθμός που αντιστοιχεί στη επαγγελματική ή άλλη δραστηριότητα κάθε φυσικού ή νομικού προσώπου.

     

    Στη περίπτωση των Σωματείων ο αριθμός αυτός είναι ο :

     

    ΚΑΔ 94.99.19.06  Υπηρεσίες τοπικών συλλόγων και σωματείων

     

     

    4.  Φορολογικές υποχρεώσεις των Σωματείων

    4.1  Ως προς την Φορολογία Εισοδήματος

    O χαρακτηρισμός ενός νομικού προσώπου ως μη κερδοσκοπικού, ανεξάρτητα από το χαρακτηρισμό που του έχουν δώσει οι ιδρυτές του και προκύπτει από το καταστατικό, κρίνεται σε κάθε περίπτωση από τον αρμόδιο προϊστάμενο ΔOY, γιατί εξαρτάται από τα πραγματικά περιστατικά. Ένα νομικό πρόσωπο μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα πρέπει να χρησιμοποιεί το όποιο οικονομικό πλεόνασμα για την εξυπηρέτηση του σκοπού του, δεν επιτρέπεται να πραγματοποιεί διανομή κερδών.

    Eπιβάλλεται να λειτουργεί με αρχές εξυπηρέτησης του κοινωφελούς σκοπού για τον οποίο έχει ιδρυθεί, η ωφέλεια από τη δραστηριότητά του δεν αφορά αποκλειστικά τα μέλη, αλλά μεγαλύτερες ομάδες και σε καμία περίπτωση δεν ταυτίζεται με την επιχείρηση.

    O προϊστάμενος της Δ.O.Y. πρέπει να ερευνά μήπως το μη κερδοσκοπικού σκοπού πρόσωπο ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα ή έχει εκτραπεί του σκοπού του, οπότε στις περιπτώσεις αυτές είναι επιτηδευματίας και έχει όλες τις υποχρεώσεις του Kώδικα Φορολογίας Εισοδήματος.

    Tο N.Σ.K. με   αριθμ. 383/1973 γνωμοδότησή του, ερμηνεύοντας τις αντίστοιχες διατάξεις του άρθρου 99 § 1ε’ του ν. 2238/94 γνωμοδότησε ότι τα εισοδήματα των νομικών προσώπων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που προκύπτουν από δραστηριότητα, η οποία δεν συνιστά άσκηση της μη κερδοσκοπικής αποστολής αυτών, δεν απαλλάσσονται του φόρου εισοδήματος έστω κι αν διατίθενται προς εκπλήρωση του σκοπού τους, αφού ο νόμος θέτει ως προϋπόθεση ότι τα εισοδήματα πρέπει να πραγματοποιούνται κατά την επιδίωξη της εκπλήρωσης του σκοπού αυτών και όχι απλώς ότι διατίθενται προς εκπλήρωση του σκοπού αυτών.

    Kατά συνέπεια, τα εισοδήματα που αποκτούν νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα από την άσκηση εμπορικής εκμετάλλευσης, δεν απαλλάσσονται του φόρου εισοδήματος, εφόσον τα εισοδήματα αυτά  δεν πραγματοποιήθηκαν κατά την άσκηση της μη κερδοσκοπικής δραστηριότητάς των.

    Tο εισόδημα που αποκτούν τα ημεδαπά νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, από διαφήμιση τρίτων μέσω περιοδικών που εκδίδουν και διανέμουν στα μέλη τους, δεν υπόκεινται σε  φόρο εισοδήματος.

    Ορισμένα ημεδαπά νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα (επιστημονικοί σύλλογοι, σωματεία κ.λπ.) εμφανίζουν έσοδα από διαφημίσεις που καταχωρούν στα περιοδικά, εφημερίδες κ.λπ., που εκδίδουν για τις ανάγκες των μελών τους (ενημέρωση με μελέτες, τοπικά νέα κ.λπ.). Το εισόδημα αυτό φορολογείται ?

    H πραγματοποίηση των εσόδων αυτών δεν μεταβάλλει το μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα των νομικών αυτών προσώπων και οι μεμονωμένες αυτές πράξεις, δεν μπορεί να θεωρηθούν ως άσκηση εμπορικής εκμετάλλευσης ή ως άσκηση δραστηριότητας εκτός των σκοπών του σωματείου, συλλόγου  κ.λπ.

    Tα εισοδήματα που αποκτούν τα νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα από διαφημίσεις τις οποίες καταχωρούν στις εφημερίδες και περιοδικά που εκδίδουν και διανέμουν δωρεάν στα μέλη τους με σκοπό την ενημέρωση αυτών, δεν αποτελούν αντικείμενο φορολογίας, σύμφωνα με τις διατάξεις του δευτέρου εδαφίου της περ. ε’ της παρ. 1 του άρθρου 99 του ν. 2238/1994.

    Ως προς τη φορολογία εισοδήματος διευκρινίζουμε επίσης ότι τα έσοδα των ευκαιριακών εκδηλώσεων που γίνονται στα πλαίσια του σκοπού των σωματείων συλλόγων, εκκλησιών και λοιπών προσώπων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα για την οικονομική τους ενίσχυση και τη δημιουργία ή καλλιέργεια δεσμών μεταξύ των μελών τους δεν θεωρούνται ως άσκηση εμπορικής επιχείρησης ή κερδοσκοπικής εκμετάλλευσης, δηλαδή δεν αποτελούν αντικείμενο της φορολογίας, αλλά θεωρούνται ως έσοδα που πραγματοποιούνται κατά την επιδίωξη της εκπλήρωσης του σκοπού τους και δεν φορολογούνται όπως ορίζεται στην περ. ε’ της παρ. 1 του άρθρου 99 του N. 2238/94 (KΦE).

    Αντικείμενο φόρου για τα νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα είναι το προκύπτον στην ημεδαπή ή αλλοδαπή καθαρό εισόδημα μόνο από την εκμίσθωση οικοδομών ή γαιών, καθώς και από κινητές αξίες. Δεν αποτελούν αντικείμενο φορολογίας τα λοιπά εισοδήματα των ανωτέρω νομικών προσώπων, καθώς και τα πάσης φύσεως άλλα έσοδα αυτών που πραγματοποιούνται, κατά την επιδίωξη της εκπλήρωσης του σκοπού των.

    Τα σωματεία υποχρεούνται στη υποβολή Δήλωσης Φορολογίας εισοδήματος για κάθε έτος και για το χρονικό διάστημα από 01/01 έως 31/12. Στη δήλωση αποτυπώνονται τα Έσοδα και τα Έξοδα του Σωματείου κατά το 12μηνο προηγούμενο διαχειριστικό έτος .Η δήλωση από το ΟΕ 2011 υποβάλλεται υποχρεωτικά  ηλεκτρονικά με το ειδικό έντυπο Φ-01.012 , μέχρι την 10η Μαρτίου κάθε έτους

     

     

    4.2  Ως προς τον Κώδικα Βιβλίων & Στοιχείων (ΚΒΣ)

    Tα N.Π. μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, εκτός από το Δημόσιο, τηρούν βιβλία μόνο για τις πράξεις παράδοσης αγαθών ή παροχής υπηρεσιών που υπάγονται σε ΦΠA ή (από 1-1-2003) σε φόρο εισοδήματος. Για το τμήμα αυτό θεωρούνται επιτηδευματίες και έχουν όλες τις υποχρεώσεις του KBΣ.

    Όταν δεν έχουν δραστηριότητα υπαγόμενη σε ΦΠA υποχρεούνται (και το Δημόσιο) να εκδίδουν τα στοιχεία που ρητά ορίζονται στις επιμέρους διατάξεις του KBΣ, π.χ. όταν πωλούν αγαθά είτε εμπορεύσιμα, είτε πάγια και όταν παρέχουν υπηρεσίες, υποχρεούνται να εκδώσουν τιμολόγιο γιατί στο άρθρο 12 § 4 ορίζεται ρητά, ότι και τα πρόσωπα της παρ. 3 του άρθρου 2 του KBΣ εκδίδουν τιμολόγιο.

     

    Για να τηρήσουν πρόσθετα βιβλία του άρθρου 10 § 5 του KBΣ, τα μη Κερδοσκοπικού Χαρακτήρα νομικά πρόσωπα, (εκτός Aστικών Eταιρειών) πρέπει να πραγματοποιούν έσοδα από πράξεις παράδοσης αγαθών ή παροχής υπηρεσιών που υπάγονται στο ΦΠA ή (από 1-1-2003) στο φόρο εισοδήματος (άρθρο 2 § 3 KBΣ) και για τα οποία υπάρχει υποχρέωση τήρησης πρόσθετου βιβλίου (π.χ. έσοδα από παρκινγκ αυτοκινήτων).

    Oι υπηρεσίες υγείας και εκπαίδευσης  απαλλάσσονται από το ΦΠA. Άρα, τα νοσοκομεία, σχολεία, ινστιτούτα επαγγελματικής κατάρτισης, εκπαιδευτήρια, που λειτουργούν με τη μορφή NΠΔΔ ή προσώπου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα (εκτός Aστικής Eταιρείας) για τις υπηρεσίες που προσφέρουν στο κοινό εκδίδουν στοιχεία που προβλέπονται από τον κανονισμό λειτουργίας τους και όχι θεωρημένες A.Π.Y. (Σχετ. εγγ. 1091940/742/8-10-92, 1018177/136/8-2-1993).

    Συμπερασματικά λοιπόν τα Σωματεία , ΔΕΝ υποχρεούνται στη τήρηση βιβλίων του ΚΒΣ , όπως πχ. Βιβλίο Εσόδων-Εξόδων (εκτός των περιπτώσεων που αναφέρθηκαν παραπάνω) , αλλά έχουν κάποιες υποχρεώσεις που απορρέουν από τον Κώδικα Βιβλίων & Στοιχείων.

    1)       Έκδοση αποδείξεων που προβλέπονται από τον κανονισμό λειτουργίας τους. (Αθεώρητες)

    2)       Αποδείξεις δαπανών (άρθρο 15 § 1). (Αθεώρητες)

    3)       Τιμολόγιο κυρίως για χορηγίες και επιχορηγήσεις(Αθεώρητο)

    4)       Δελτίο Αποστολής (θεωρημένο) για τυχόν μετακινήσεις παγίων στοιχείων του Σωματείου ή επιστροφές αγαθών που έχει προμηθευθεί το Σωματείο.

     

    Παράλληλα τα Σωματεία έχει την υποχρέωση υποβολής Συγκεντρωτικών καταστάσεων της παραγράφου 1 του άρθρου 20 του π.δ. 186/1992 (Κ.Β.Σ.).

    Στις συγκεντρωτικές καταστάσεις αποτυπώνονται όλα τα παραστατικά που έχουμε λάβει και έχουμε εκδώσει άνω των 300 € (άνευ ΦΠΑ) , σε άλλους φορείς που έχουν την ίδια υποχρέωση .

    Η υποβολή των  Συγκεντρωτικών καταστάσεων γίνεται μόνο ηλεκτρονικά εντός του Ιουνίου κάθε έτους και αφορούν τις συναλλαγές του προηγούμενου διαχειριστικού έτους.

    4.3  Ως προς τον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ)

    Tα νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα απαλλάσσονται από το ΦΠA για έσοδα που πραγματοποιούν από ευκαιριακού χαρακτήρα εκδηλώσεις, όταν τις οργανώνουν για την οικονομική τους ενίσχυση, εφόσον οι εκδηλώσεις αυτές δεν ξεπερνούν τις δύο (2) το έτος.

    Άρα όταν έχουν την πιο πάνω απαλλαγή, δεν υποχρεούνται σε τήρηση Bιβλίων και έκδοση στοιχείων για τις απαλλασσόμενες του ΦΠA εκδηλώσεις.

    Mε τις διατάξεις της περίπτ. ιη’ της παραγρ. 1 του άρθρου 22, ορίζεται ότι, απαλλάσσεται από το φόρο η παροχή υπηρεσιών πολιτιστικής ή μορφωτικής φύσης και η στενά συνδεόμενη με αυτές παράδοση αγαθών από νομικά πρόσωπα ή άλλους οργανισμούς ή ιδρύματα, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, τα οποία λειτουργούν νόμιμα και έχουν σκοπούς πολιτιστικούς ή μορφωτικούς.

    Στις υπηρεσίες αυτές περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων και η οργάνωση καλλιτεχνικών εκδηλώσεων.

    Eπίσης με την ιη’ περίπτωση της παραγρ. 1 του άρθρου 22 του N. 2859/2000, διευκρινίζεται ότι, απαλλάσσονται από το ΦΠA τα έσοδα από ευκαιριακού χαρακτήρα εκδηλώσεις, που οργανώνουν τα πρόσωπα των περιπτώσεων δ’, θ’, ιβ’, ιδ’, ιε’ και ιστ’ της παραγράφου αυτής για την οικονομική τους ενίσχυση, εφόσον οι εκδηλώσεις αυτές δεν ξεπερνούν τις δύο (2) κατ’ ανώτατο όριο ανά έτος, όπως ορίζει και η AYO 1030141/1349/393 ΠOΛ. 1071/8.3.95.

    Για να μην τηρήσει βιβλία και στοιχεία, κατά τον KBΣ, ένα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα πρόσωπο, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 2 του KBΣ, πρέπει να μην ενεργεί πράξεις παράδοσης αγαθών ή παροχής υπηρεσιών που να υπάγονται σε ΦΠA ή στο φόρο εισοδήματος (η πρόβλεψη για το φόρο εισοδήματος ισχύει από 1-1-2003).
    Γενικά λοιπόν τα έσοδα των Σωματείων ΔΕΝ υπόκεινται στον ΦΠΑ , με το δεδομένο ότι δεν είναι αποτέλεσμα  πράξεων που προέρχονται από εμπορική δραστηριότητα ή παροχή υπηρεσιών και οι πράξεις που διενεργεί το Σωματείο εντάσσονται στους σκοπούς του. Με προϋποθέσεις κάποιες εκδηλώσεις-πράξεις μπορούν να έχουν απαλλαγή από τον ΦΠΑ , με απόφαση του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Άρα με ιδιαίτερη προσοχή προγραμματίζονται όλες οι δράσεις του Σωματείου που αφορούν στα έσοδα του και πριν τη πραγματοποίηση  τους  , θα ήταν καλό να ζητείται η συμβουλή Φοροτεχνικού.

    Σε περίπτωση δε , που η πραγματοποίηση μια δράσης εντάσσεται σε πράξεις που υπόκεινται στο ΦΠΑ , τότε θα πρέπει να γίνουν όλες οι ενέργειες ώστε αυτό να κοινοποιηθεί στη Δ.Ο.Υ και να αποδοθεί εμπρόθεσμα ο Φόρος που οφείλεται , διότι η μη απόδοση , η απόκρυψη ή η ανακριβής απόδοση ΦΠΑ επισείει (πέραν των υψηλών χρηματικών προστίμων) και Ποινικές ευθύνες για τους εκπροσώπους του Νομικού προσώπου ανεξάρτητα της μορφής του.

    4.4  Άλλες Φορολογικές υποχρεώσεις των Σωματείων

    1)      Σε περίπτωση απασχόλησης  έμμισθου προσωπικού(Αρ. 57 παρ. 1 Ν. 2238/1994)

    Υποβολή ετήσιας Οριστικής Δήλωσης Φόρου Μισθωτών Υπηρεσιών(Έντυπο Ε7) , ανεξάρτητα αν δεν οφείλεται ή καταβλήθηκε Φ.Μ.Υ κατά τη διάρκεια του προηγούμενου διαχειριστικού έτους(01/01-31/12).

    Η δήλωση κατατίθεται ηλεκτρονικά μέχρι τις  31 Μαρτίου του επομένου έτους της απασχόλησης του/της Μισθωτού.

    2)      Σε περίπτωση απασχόλησης Ελεύθερου Επαγγελματία (με παρακ/ση φόρου) (Αρ. 58 παρ. 1 Ν. 2238/1994)  

    Υποβολή ετήσιας Οριστικής Δήλωσης Παρακρατούμενων Φόρων Εμπόρων και Ελευθέρων Επαγγελματιών , για τις Αμοιβές που καταβλήθηκαν σε Ελεύθερους Επαγγελματίες (πχ. Δικηγόρους ,Λογιστές κά) τη διάρκεια του προηγούμενου διαχειριστικού έτους(01/01-31/12) και παρακρατήθηκε και αποδόθηκε από το Σωματείο ο αναλογούν φόρος στη Δ.Ο.Υ.

    Σε περίπτωση δε , που λαμβάνει(απασχολεί) το Σωματείο υπηρεσίες από Ελεύθερο Επαγγελματία , υποχρεούται να καταθέτει τον παρακρατηθέντα φόρο στην Δ.Ο.Υ ανά δίμηνο (20/01-20/03-20/05-20/07-20/09-20/11) κατά τη διάρκεια του έτους

    Η Οριστική Δήλωση Παρακρατούμενων Φόρων Εμπόρων και Ελευθέρων Επαγγελματιών κατατίθεται ηλεκτρονικά μέχρι τις  30 Απριλίου του επομένου έτους της απασχόλησης του/της Ελευθέρου Επαγγελματία.

    5.  Λογιστική παρακολούθηση των Σωματείων

     

    Με το δεδομένο ότι δεν προκύπτει φορολογική υποχρέωση των Σωματείων στη τήρηση επίσημων θεωρημένων Βιβλίων και πέραν της υποχρέωσης τήρησης των Βιβλίων που ορίζει η νομοθεσία για τα μη κερδοσκοπικά Σωματεία (που αναφέρονται στο Άρθρο 2 του παρόντος) , θεωρούμε ότι είναι απόλυτα απαραίτητο για λόγους τάξης και χρηστής διαχείρισης , να τηρείται μια διαδικασία παρακολούθησης και καταγραφής της οικονομικής δραστηριότητας του Σωματείου παρόμοιας με εκείνης της τήρησης , τουλάχιστον των Βιβλίων Εσόδων Εξόδων.

     

    Η διαδικασία αυτή είναι απλή , δεν απαιτεί ιδιαίτερες γνώσεις λογιστικής , ενώ συνάμα βοηθά το ίδια τα Σωματεία και τη διοίκηση αυτών στη παρακολούθηση των οικονομικών δεδομένων τους , σε συνθήκες απόλυτης διαφάνειας και τάξης.

     

    Εν αρχή θα πρέπει να τονίσουμε  ότι τα Σωματεία Μη κερδοσκοπικού σκοπού , από τη στιγμή που διαθέτουν Νομική & Φορολογική υπόσταση , υποχρεούνται να τηρούν τη φορολογική νομοθεσία απαρέγκλιτα ανεξάρτητα από τον Μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα τους. Αυτό αφορά τόσο τα έσοδα , όσο και τα έξοδα τους τα οποία πέραν του σκοπού τους , θα πρέπει να είναι και ως προς την τυπική διάσταση , απόλυτα σύννομα με την εκάστοτε Φορολογική Νομοθεσία.

    Συναντάμε πολλές φορές σε Σωματεία περιπτώσεις ,  που λαμβάνονται ανεπίσημα και μη σύννομα παραστατικά που ναι μεν δεν επιβαρύνουν επιπλέον οικονομικά το Σωματείο  λόγω μη καταβολής επιπλέον ποσού για ΦΠΑ  , αλλά από την άλλη διαπράττουν  σοβαρή φορολογική παράβαση διότι αποφεύγεται η καταβολή του νομίμου ΦΠΑ τόσο από το Σωματείο ,όσο και από τον πωλητή ή τον παρέχοντα υπηρεσίες στον Σωματείο.(πχ. απλά χαρτάκια  αντί της νόμιμης απόδειξης από ταμειακή φορολογική μηχανή).

    Διευκρινίζουμε ότι η τακτική αυτή είναι απόλυτα παράνομη και σε καμία περίπτωση δεν δικαιολογείται ή δεν πρόκειται να δικαιολογηθεί από οποιαδήποτε επίσημη  Αρχή  , λόγω του Μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα του Σωματείου που εν κατακλείδι ενεργεί οικονομικές πράξεις στα πλαίσια του Σκοπού του.

     

    Συμπερασματικά λοιπόν όλα τα Παραστατικά που αφορούν στα Έσοδα και στα Έξοδα του Σωματείου , θα πρέπει να εκδίδονται πάντα με βάση τις εκάστοτε φορολογικές διατάξεις και αυτό θα πρέπει να τηρείται απαρέγκλιτα, έστω και αν υπάρχει επιπλέον οικονομική επιβάρυνση του Σωματείου.

     

    5.1  Παραστατικά Εσόδων

    Αποδείξεις Εσόδων (Αθεώρητες) : Αφορούν στις Συνδρομές των Μελών του Σωματείου , στις έκτακτες οικονομικές ενισχύσεις μελών ή άλλων ιδιωτών . Στις Αποδείξεις αναγράφουμε την ημερομηνία έκδοσης (είσπραξης) το ονοματεπώνυμο , την διεύθυνση και αν μας ζητηθεί τον ΑΦΜ  και τη  Δ.Ο.Υ. του Μέλους ή του ιδιώτη που καταβάλλει οποιοδήποτε ποσό. Επίσης στην αιτιολογία διευκρινίζεται επακριβώς ο λόγος της είσπραξης (Συνδρομή , οικονομική ενίσχυση κά.).

    Τιμολόγια (αθεώρητα) : Αφορούν κυρίως ποσά από χορηγίες ή επιχορηγήσεις από Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού ή Δημοσίου Δικαίου (ιδιωτικές εταιρείες , το Δημόσιο και φορείς του ). Στο Τιμολόγιο αναγράφουμε την ημερομηνία έκδοσης , τα φορολογικά στοιχεία (Επωνυμία , ΑΦΜ , Δ.Ο.Υ. , Διεύθυνση , Επάγγελμα ή είδος φορέα) , καθώς και την Αιτιολογία που αφορά το προς είσπραξη ποσό.

    Αποδείξεις Είσπραξης (Αθεώρητες): Χρησιμοποιούνται για την είσπραξη ποσών που προέρχονται από την έκδοση των Τιμολογίων. Οι αποδείξεις αυτές εκδίδονται κατά την είσπραξη των ποσών(απαραίτητη η ημερομηνία) με τη μορφή μετρητών που λαμβάνονται από το Σωματείο , ή με τη κατάθεση ποσών σε Τραπεζικό λογαριασμό του Σωματείου ή με τη λήψη κάποιας επιταγής . Στις Αποδείξεις Είσπραξης θα πρέπει να περιγράφουμε επακριβώς το παραστατικό έναντι του οποίου λαμβάνουμε το οποιοδήποτε ποσό και τη μορφή της είσπραξης(μετρητά , κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό , επιταγή με τα στοιχεία της)

    5.2  Παραστατικά Εξόδων

    Αποδείξεις Λιανικής Πώλησης –Παροχής Υπηρεσιών & Αποδείξεις Φορολογικών Ταμειακών Μηχανών(ΦΤΜ): Εκδίδονται για τη πώληση Αγαθών ή υπηρεσιών από εμπορικές επιχειρήσεις. Με βάση τη φορολογική νομοθεσία όλες οι εμπορικές επιχειρήσεις είναι υποχρεωμένες να εκδίδουν τις Αποδείξεις αυτές.

    Τις ζητάμε λοιπόν για ποσά(έξοδα) κυρίως μέχρι αξίας 50 € , χωρίς να αποκλείουμε και την έκδοση Δελτίου Αποστολής-Τιμολογίου ή Τιμολογίου Πώλησης ή Τιμολογίου Παροχής Υπηρεσιών , από την επιχείρηση. Στις αποδείξεις αυτές εμπεριέχεται υποχρεωτικά ο ΦΠΑ.

    Δελτίο Αποστολής-Τιμολόγιο(ΔΑΤ) , Τιμολόγιο Παροχής Υπηρεσιών(Τ.Π.Υ) , Τιμολόγιο Πώλησης (Τ.Π)(προϋποθέτει πρώτα έκδοση Δελτίου Αποστολής(Δ.Α)) : Εκδίδονται από επαγγελματίες και εταιρείες για τη πώληση Αγαθών ή υπηρεσιών. Η εξόφληση των παραστατικών αυτών γίνεται μέσω επιταγής ή τραπεζικού λογαριασμού όταν εμπεριέχουν αξίες άνω των 3.000 € καθαρής αξίας(χωρίς ΦΠΑ). Στα παραστατικά αυτά εμφανίζεται ευκρινώς η επιβάρυνση του ΦΠΑ.

    Πιστωτικό Τιμολόγιο(ΠΤ) : Εκδίδεται όταν σε κάποιο επαγγελματία ή εταιρεία επιστρέφουμε ένα αγαθό (κυρίως) και προϋποθέτει την έκδοση Δελτίου Αποστολής από τη πλευρά μας , όπου θα εμφανίζεται ότι επιστρέφουμε το αγαθό.

    Απόδειξη Παροχής Υπηρεσιών(ΑΠΥ) : Εκδίδεται από Ελεύθερους Επαγγελματίες (Δικηγόρους , Ιατρούς , Μηχανικούς , Λογιστές κά) και όταν η αξία της υπερβαίνει τα 300 € , είμαστε υποχρεωμένοι να παρακρατούμε Φόρο  20% το οποίο αποδίδουμε(βλέπε παραπάνω 4.4 περίπτωση 2) ανά δίμηνο στη Δ.Ο.Υ της έδρας του Σωματείου μας. Η εξόφληση των παραστατικών αυτών γίνεται μέσω επιταγής ή τραπεζικού λογαριασμού όταν εμπεριέχουν αξίες άνω των 3.000 € καθαρής αξίας(χωρίς ΦΠΑ) Στα παραστατικά αυτά εμφανίζεται ευκρινώς η επιβάρυνση του ΦΠΑ.

           Αποδείξεις Δαπανών(άρθρο 15 § 1). (Αθεώρητες) : Εκδίδονται σε περίπτωση που καταβάλλουμε κάποια  

    αμοιβή σε φυσικό πρόσωπο και αφορά κάποια πρόσκαιρη εργασία που προσφέρει προς το Σωματείο , δεν είναι επαγγελματίας και το ποσό της αμοιβής του , σε ετήσια βάση , δεν ξεπερνά τις 5.000 €. Από οποιοδήποτε

    ποσό καταβάλλουμε παρακρατούμε για Φόρο 20% καθώς και Χαρτόσημο-ΟΓΑ 3,60% και τα αποδίδουμε ανά δίμηνο στη Δ.Ο.Υ της έδρας του Σωματείου μας. Το όριο των 5.000 € αφορά αμοιβή , ανά φυσικό πρόσωπο.

    Αποδείξεις Πληρωμής (Αθεώρητες): Εκδίδονται  για τη πληρωμή ποσών που προέρχονται από τη λήψη των Τιμολογίων & Αποδείξεων Π.Υ.(ΔΑΤ-Τ.Π.Υ.-Τ.Π-Α.Π.Υ). Οι αποδείξεις αυτές εκδίδονται κατά τη πληρωμή των ποσών(απαραίτητη η ημερομηνία) με τη μορφή μετρητών που καταβάλλονται από το Σωματείο , ή με τη κατάθεση ποσών σε Τραπεζικό λογαριασμό του Προμηθευτή(εκδότη παραστατικού) ή με τη παράδοση κάποιας επιταγής . Στις Αποδείξεις Πληρωμής θα πρέπει να περιγράφουμε επακριβώς το παραστατικό έναντι του οποίου καταβάλλουμε  το οποιοδήποτε ποσό και τη μορφή της είσπραξης(μετρητά , κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό , επιταγή με τα στοιχεία της) .Για λόγους τάξης εκδίδονται και σε περίπτωση που ο Προμηθευτής(εκδότης παραστατικού) , μας εκδίδει και δική του απόδειξη.

     

    Επισήμανση : Οι Αποδείξεις Είσπραξης (Αθεώρητες) & οι Αποδείξεις Πληρωμής (Αθεώρητες) δεν αποτελούν στοιχεία-παραστατικά Εσόδων ή Εξόδων αντίστοιχα , αλλά στοιχεία που αφορούν το Ταμείο του Σωματείου. Ως εκ τούτου δεν μπορεί να θεωρηθεί ως έξοδο ή έσοδο οποιοδήποτε ποσό με την έκδοση μιας τέτοιας απόδειξης , διότι αυτές χρησιμοποιούνται ΜΟΝΟ για την πιστοποίηση της είσπραξης ή της πληρωμής κάποιου παραστατικού Εσόδου ή Εξόδου αντίστοιχα.

     

    *      Όλα τα παραστατικά Εσόδων είναι Αριθμημένα και εμπεριέχουν είτε σε έντυπη μορφή , είτε με Σφραγίδα τα Φορολογικά Στοιχεία του Σωματείου απαραίτητα. Τα στοιχεία αυτά είναι η Πλήρης Επωνυμία του Σωματείου , η Διεύθυνση του , ο ΑΦΜ  και η Δ.Ο.Υ στην οποία ανήκει.

    *      Παράλληλα όλα τα παραστατικά Εξόδων θα πρέπει να εμπεριέχουν τα αντίστοιχα στοιχεία του Προμηθευτή Αγαθών  ή του παρέχοντα υπηρεσίες προς το Σωματείο.

    5.3  Λογιστική Παρακολούθηση σε Βιβλίο

     

    Με βάση τα προαναφερθέντα  θα μπορούσαμε να προμηθευτούμε από το εμπόριο , ένα απλό Βιβλίο Εσόδων-Εξόδων ή να δημιουργήσουμε σε Ηλεκτρονικό Υπολογιστή ένα Αρχείο excel , με την παρακάτω ενδεικτική(δομείται με βάση τις ανάγκες κάθε Σωματείου) διαγράμμιση σε στήλες. Παράλληλα οι δύο τελευταίες Στήλες αφορούν στο ταμείο , ώστε να παρακολουθείται και Ταμειακή κατάσταση του Σωματείου.

    Η τήρηση του Βιβλίου που προτείνουμε βοηθά τη παρακολούθηση κάθε οικονομικής πράξης του Σωματείου.  Αν δε , τηρείται με «κλείσιμο» κάθε μήνα ξεχωριστά , η εικόνα για το οικονομικά του Σωματείου θα είναι εύκολα προσβάσιμη και σε απόλυτη τάξη.

    ΕΣΟΔΑ

    ΗΜΕΡ.

    ΕΚΔΟΣΗΣ ΠΑΡΑΣ/ΚΟΥ

    ΑΡΙΘΜΟΣ

    ΠΑΡΑΣ/ΚΟΥ

     

    ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΑ-ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΣΟΔΟΥ

     

    ΣΥΝΔΡΟΜΕΣ

     

     

    ΕΠΙΧ/ΣΕΙΣ

     

     

    ΧΟΡΗΓΙΕΣ

     

     

    ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

     

     

    ΔΙΑΦΟΡΑ

     

    ΕΙΣΠΡΑΞΗ

    (ΝΑΙ-ΟΧΙ)

     

     

    ΠΟΣΟ

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    ΕΞΟΔΑ

    ΗΜΕΡ.

    ΛΗΨΗΣ ΠΑΡΑΣ/ΚΟΥ

    ΑΡΙΘΜΟΣ

    ΠΑΡΑΣ/ΚΟΥ

    ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΑ-ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΞΟΔΟΥ

    ΕΞΟΔΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ

     

    ΕΞΟΔΑ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ

     

    ΑΜΟΙΒΕΣ

    ΔΙΑΦΟΡΩΝ

     

    ΑΜΟΙΒΕΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ

     

    ΑΓΟΡΕΣ

    ΠΑΓΙΩΝ

     

    ΔΙΑΦΟΡΑ

    ΠΛΗΡΩΜΗ

    (ΝΑΙ-ΟΧΙ)

     

    ΠΟΣΟ

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    6.  Επίκαιρες Πληροφορίες

    «Η Λογιστική & Φορολογική παρακολούθηση των

    Μη κερδοσκοπικών Νομικών Προσώπων(Σωματείων)»

    ================================================

                                                                   3

    =================================================

    ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΩΝ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ (Πολιτιστικών, αθλητικών σωματείων, συλλόγων, κλπ)

     

    Η υποχρέωση υποβολής δηλώσεων για τα νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, υπάρχει ανεξάρτητα αν τα εισοδήματα τους υπόκεινται ή όχι σε φορολογία.

    Οι αρχικές εμπρόθεσμες δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος (έντυπο Φ-01.012) ανεξάρτητα αν από αυτές προκύπτει υπόλοιπο χρεωστικό, πιστωτικό ή μηδενικό, καθώς και οι αρχικές εκπρόθεσμες δηλώσεις αποκλειστικά με χρεωστικό υπόλοιπο, για το οικονομικό έτος 2013, υποβάλλονται υποχρεωτικά μέσω διαδικτύου, στο δικτυακό τόπο της Γ.Γ.Π.Σ. (ΠΟΛ.1045/2013).

    Οι πάσης φύσεως τροποποιητικές και συμπληρωματικές δηλώσεις, οι δηλώσεις που υποβάλλονται με επιφύλαξη, καθώς και οι εκπρόθεσμες μηδενικές ή πιστωτικές δηλώσεις, υποβάλλονται υποχρεωτικά στην Δ.Ο.Υ. χειρόγραφα. Επίσης και σε περίπτωση αποδεδειγμένης τεχνικής αδυναμίας ολοκλήρωσης της υποβολής της δήλωσης ηλεκτρονικά.

    Τα έντυπα Ε2 και Ε3 (εφόσον συντρέχει περίπτωση) συμπεριλαμβανομένων και των καταστάσεων φορολογικής αναμόρφωσης, συνυποβάλλονται ηλεκτρονικά, ενώ τα λοιπά δικαιολογητικά δεν συνυποβάλλονται, αλλά φυλάσσονται για τον έλεγχο (ΠΟΛ.1020/11-2-2011).

    Όσο αφορά την κατάσταση φορολογικής αναμόρφωσης, τα νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα υποχρεούνται στην υποβολή μόνο της «Κατάστασης Αποδοθέντων και Οφειλομένων Φόρων Εισοδήματος και έμμεσων Φόρων».

    Ειδικά για τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος που υποβάλλονται χειρόγραφα, καθώς και για τις περιπτώσεις που δεν υποβάλλεται το έντυπο Ε3, η κατάσταση φορολογικής αναμόρφωσης υποβάλλεται υποχρεωτικά μέσω διαδικτύου, μέσω ξεχωριστού προγράμματος, στο δικτυακό τόπο της Γ.Γ.Π.Σ.

    Η προθεσμία υποβολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος οικ. έτους 2013 για όλα τα υπόχρεα νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα της παραγράφου 2 του άρθρου 101 του Κ.Φ.Ε., είναι η 30η Απριλίου 2013 (ΠΟΛ.1045/2013).

    Για τα νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, δεν ισχύουν οι διατάξεις των άρθρων 13 έως 17 του Ν.3296/2004 περί αυτοπεραίωσης, έστω και αν έχουν εισοδήματα από εμπορικές επιχειρήσεις.

    Στην περίπτωση που δεν σας επιτρέπει το πρόγραμμα να προχωρήσετε σε υποβολή δήλωσης (Έντυπο Φ-01.012)  και εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις των νομικών προσώπων ΜΗ κερδοσκοπικού χαρακτήρα, τότε θα πρέπει να απευθυνθείτε στο ΜΗΤΡΩΟ της αρμόδιας Δ.Ο.Υ., ώστε να διορθώσετε την εικόνα του Νομικού Προσώπου.

    Νίκος Δ. Καβουρίνος

    ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΟΣ

     Πτυχιούχος Οικονομικού Πανεπιστημίου Πειραιά

     Μέλος Δ.Σ. Ε.Φ.Ε.Ε.Α.

    ====================================================

Advertisements