Βιώσιμη λύση για την Ήπειρο το τρένο. Η Περιφέρεια ζητάει με τεκμηριωμένη πρόταση προς την ΕΕ τη χρηματοδότηση του σιδηροδρόμου. …

Το θέμα του τρένου στην Ήπειρο άνοιξε. Τέθηκε με επίσημο τρόπο κατά την επίσκεψη του Επιτρόπου Γ. Χαν τη Δευτέρα και την Τρίτη έστω και δεν ήταν στην πρώτη γραμμή της ατζέντας.
 
Τα μέσα σταθερής τροχιάς, δεν είναι απλώς οικολογικά μέσα. Είναι το είδος μεταφοράς εκείνο που ταιριάζει πλέον με τη βιώσιμη ανάπτυξη, που αλλάζει την εικόνα των πόλεων, που επιτρέπει τον εθνικό ολοκληρωμένο σχεδιασμό των μεταφορών, που δίνει ώθηση και στην κοινωνία και στην οικονομία.
 
Δεν χρειάζεται να αιτιολογήσουμε μία τέτοια επιλογή. 

Ένα ταξίδι σε μια οποιαδήποτε άλλη χώρα της Ευρώπης δείχνει το μέλλον. Μόνο που στην Ελλάδα το «ξεχάσαμε» το τρένο. Και σήμερα πιστεύουμε ότι δεν έχουμε πια τα κεφάλαια. Άλλωστε, λέμε προέχει πια η Ιόνια Οδός ή ο Ε-65 και οι άλλοι αυτοκινητόδρομοι.

Μπορεί, αυτό σημαίνει όμως ότι δεν θα υλοποιήσουμε ποτέ ένα έργο όπως ο σιδηρόδρομος στην Ήπειρο; Δεν θα πιέσουμε ποτέ να βρεθούν οι πόροι;

Η Περιφέρεια

Η Αντιπεριφερειάρχης Τατιάνα Καλογιάννη, κατέθεσε όπως σημειώσαμε και χτες, την Τρίτη στον Επίτροπο Γ. Χαν μία εισήγηση για τη χρηματοδότηση του διαθρωτικού αναπτυξιακού προγράμματος της Περιφέρειας Ηπείρου για την περίοδο 2014 – 2019.

Είναι ένα πρόγραμμα έργων που φτάνει το 1,4 δισ. ευρώ. Και ξέρουμε ίσως ότι ρεαλιστικά δεν θα βρεθούν όλοι αυτοί οι πόροι για έργα δικτύων στην Ήπειρο.

Η πίεση όμως μπορεί να εξασφαλίσει πολλά από αυτά τα κεφάλαια. Η πίεση και η σωστή προετοιμασία και η Περιφέρεια έδειξε αυτές τις μέρες και στην αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ότι μπορεί να σηκώσει το βάρος ενός μεγαλόπνοου προγράμματος για την ανάπτυξη της Ηπείρου.

Ανάμεσα στα έργα που προτείνει στην έκθεσή της η Τατιάνα Καλογιάννη, είναι και οι δύο άξονες του σιδηροδρόμου, ο άξονας Ηγουμενίτσα – Ιωάννινα – Καλαμπάκα που συνδέει στα διευρωπαϊκά δίκτυα τον Λιμένα Ηγουμενίτσας και έχει προχωρήσει ως κάποιο επίπεδο μελετών και περιβαλλοντικών όρων και ο άξονας Ιωάννινα – Κακαβιά που συνδέει την Ελλάδα με την Αλβανία και την Ιταλία, επίσης διευρωπαϊκό έργο, χωρίς όμως πρόοδο στις μελέτες. Υπολογιζόμενο κόστος βάσει στοιχείων που έχουν ήδη υπάρξει, 771 εκατ. ευρώ και για τα δύο τμήματα. 

Η κ. Καλογιάννη όμως δίνει και μία άλλη διάσταση μιλώντας στα ΠΝ: «Μικρομεσαίες επιχειρήσεις που δεν συνδέονται με άλλες μικρομεσαίες επιχειρήσεις συμπληρωματικά ή παραπληρωματικά, με τρόπο που να εξασφαλίζεται μέσω αξιόπιστων δικτύων (ενεργειακών, οδικών, σιδηροδρομικών κλπ), για μένα δεν αποτελούν επιχειρηματικές νησίδες.», μας αναφέρει. Η κ. Καλογιάννη στοχεύει δηλαδή όχι απλώς στις συγκοινωνίες αλλά στη δικτύωση των Μικρομεσαίων επιχειρήσεων οι οποίες βρίσκονται και στο επίκεντρο του νέου ΕΣΠΑ και αναμένονται να πριμοδοτηθούν με μεγάλους πόρους το επόμενο διάστημα. Αν δεν μπορούν να διακινήσουν τα προϊόντα τους όμως, πώς θα αυξήσουν άραγε την παραγωγή τους;

Οι Οικολόγοι Πράσινοι

Οι Οικολόγοι Πράσινοι, το κόμμα που με συνέπεια υπερασπίζεται τον σιδηρόδρομο στην Ελλάδα προχώρησε πριν από λίγες μέρες σε μία ακόμα παρέμβαση για τις βιώσιμες μεταφορές στην Ελλάδα.

Όπως αναφέρουν στο σχετικό τους πόρισμα:

«Σε συνολικότερο επίπεδο, η χώρα χρειάζεται επειγόντως ολοκληρωμένη πολιτική βιώσιμων μεταφορών, με το σιδηρόδρομο κορμό των χερσαίων μεταφορών για τις μεγάλες και μεσαίες αποστάσεις. Πέρα από την αναδιοργάνωση της ΤΡΕΝΟΣΕ και τα θεσμικά ζητήματα, απαραίτητο είναι ένα Εθνικό Σχέδιο για το Σιδηρόδρομο και τις Συνδυασμένες Μεταφορές στα πλαίσια ενός ευρύτερου Εθνικού Σχεδίου Βιώσιμων Μεταφορών. Στην κατεύθυνση αυτή θεωρούμε απαραίτητη:

– Απόλυτη προτεραιότητα στην άμεση αποκατάσταση, περιφρούρηση και ολοκλήρωση των υποδομών, ιδιαίτερα στο βασικό δίκτυο, ώστε να γίνει λειτουργικό, ασφαλές, ελκυστικό και οικονομικό στη λειτουργία του. Επέκταση της ηλεκτροκίνησης παντού όπου είναι οικονομικά βιώσιμη. Επείγουσα ολοκλήρωση των απαραίτητων επενδύσεων αλλά και των υποδομών για συνεργασία του σιδηροδρόμου με άλλα μεταφορικά μέσα (πλοία, φορτηγά, λεωφορεία) στο πλαίσιο ενός ολοκληρωμένου συστήματος συνδυασμένων μεταφορών.

– Σχεδιασμό για την ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού δικτύου σε όλη τουλάχιστον την ηπειρωτική χώρα, με σύγχρονες συνδέσεις για όλες τις πόλεις άνω των 30.000-50.000 κατοίκων αλλά και για όλα τα μεγάλα λιμάνια της χώρας.

– Υιοθέτηση, ως τελικού στόχου, να φθάσει η Ελλάδα τουλάχιστον το μέσο όρο της Ε.Ε. σε μερίδιο σιδηροδρόμου στις επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές».

Ζητήσαμε από τον Γιάννη Παρασκευόπουλο, Μέλος της Θεματικής Ομάδας Μεταφορών των Οικολόγων Πράσινων , έναν σχολιασμό για τα πλεονεκτήματα του τρένου ειδικά για την Ήπειρο:

«Για το ίδιο έργο, ο σιδηρόδρομος απαιτεί μέχρι 7 φορές λιγότερη ενέργεια από το αυτοκίνητο και έχει 16 φορές λιγότερα ατυχήματα, 10 φορές λιγότερη ρύπανση και 2 φορές λιγότερο θόρυβο. Γι’ αυτό και αποτελεί ζωτικό μέρος της λύσης για την οικονομική, κοινωνική και περιβαλλοντική κρίση, ως διέξοδος απέναντι στα ακριβά καύσιμα, τα υψηλά διόδια και τα μειωμένα εισοδήματα.

Ο Δυτικός Σιδηροδρομικός Άξονας, ιδίως από Καλαμπάκα μέχρι Ηγουμενίτσα, είναι ευρωπαϊκό Έργο Προτεραιότητας από το 2004: μπορεί να στηρίξει πλήθος θέσεων εργασίας, να βάλει στο διεθνή χάρτη τον ορεινό τουρισμό της Ηπείρου, να δώσει στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας πολλαπλάσια εμβέλεια μέσω συνδυασμένων μεταφορών. 

Αποτελεί λοιπόν παραλογισμό, να δίνονται εν μέσω κρίσης πάνω από 2,2 δις ευρώ επιπλέον δημόσιο χρήμα για ιδιωτικούς αυτοκινητοδρόμους (που λίγοι θα μπορούν να χρησιμοποιούν), και την ίδια στιγμή να μη βρίσκεται ούτε ένα ευρώ για ένα σιδηροδρομικό έργο ευρωπαϊκής προτεραιότητας», μας είπε.

«Οι Οικολόγοι Πράσινοι συνεχίζουμε να δίνουμε μάχες για το τρένο: τόσο για ολοκληρωμένο δίκτυο, όσο και για συνολική αναδιοργάνωση με ευρωπαϊκή σφραγίδα. Στην Ε.Ε αποτελεί επίσημο στόχο να φθάνει το 2020 τρένο σε κάθε πόλη άνω των 30.000. Στην Ελλάδα όμως, τα κόμματα που ορκίζονται στην ευρωπαϊκή προοπτική, κάνουν δυστυχώς ό,τι μπορούν για να αποκλίνουμε ακόμη περισσότερο από την υπόλοιπη Ευρώπη», κατέληξε.

Ο Επίτροπος κ. Χαν είπε ανάμεσα στις δηλώσεις του την Τρίτη ότι η τάση στην ΕΕ είναι να προκρίνονται τα έργα των σιδηροδρόμων. Στην Ελλάδα; Στην Ήπειρο τι κάνουμε άραγε;

ΦΙΛΗΜΩΝ ΚΑΡΑΜΗΤΣΟΣ

Advertisements