ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΠΑΝΗΓΥΡΙ ΣΤΟ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ …σας προσκαλεί να τιμήσετε με την παρουσία σας την διήμερη ιερά πανήγυρη που διοργανώνεται στο χωριό μας το κυρική 29 και την 30 Ιουνίου προς τιμήν των πολιούχων του χωρίου μας Δώδεκα Αποστόλων…

Ο Πρόεδρος  της Αδελφοτητος και τοπικής

της  κοινότητας  Βασιλόπουλου του δήμου

Ζίτσας Ιωαννίνων

σας προσκαλεί να τιμήσετε με την παρουσία

σας την διήμερη ιερά πανήγυρη που

διοργανώνεται στο χωριό μας το

κυρική 29 και την  30 Ιουνίου προς τιμήν

των πολιούχων του χωρίου μας Δώδεκα

Αποστόλων. Την παραμονή (29/6/14) 900 το

βράδυ θα υπάρχει άφθονο παραδοσιακό

φαγητό ….. παγωμένη μπύρα  και ντόπιο

κρασί Ζίτσας! Όλα αυτά συνοδευόμενα από

την κομπανία του χωριανού μας ΒΑΣΙΛΗ

ΤΟΛΗ ο οποίος θα μας παρασύρει για ακόμα

μια φορά σε ένα παραδοσιακό Γιαννιώτικο

γλέντι. Ανήμερα  της εορτής των Δώδεκα

Αποστόλων(30/6/14) μετά την θεια

λειτουργία θα ακολουθήσει κατάθεση

στεφάνου στο μνημείο των πεσόντων του

χωρίου μας  κα   πατροπαραδοσιακό

κέρασμα .Το βράδυ συνεχίζεται το

Bασιλοπουλιότικο γλέντι με το σόλο του

κλαρίνου του ΒΑΣΙΛΗ ΤΟΛΗ

TO PARADOSIAKO PEJIMO APO TON BASILH TOLH

TO PARADOSIAKO PEJIMO APO TON BASILH TOLH

με ξεφάντωμα

ως το πρωί  και όποιος αντέξει.

Σας περιμένουμε….

ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΝΗΜΕΙΟ ΔΩΔΕΚΑ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΝΗΜΕΙΟ ΔΩΔΕΚΑ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΝΗΜΕΙΟ ΔΩΔΕΚΑ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΝΗΜΕΙΟ ΔΩΔΕΚΑ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

ΠΩΣ ΠΑΜΕ  ΣΤΟ ΠΑΝΥΓΙΡΗ

ΠροτιμήσειςΔρομολόγηση

ΑΠΟ ΙΩΑΝΝΙΝΑ ΣΤΟ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟ

  • Οδηγίες πλοήγησης προς: Βασιλόπουλο Ιωαννίνων
    37.69Km – περίπου 42 λεπτά

Α

Εκκίνηση: Ιωάννινα

  • 1. Προχωρήστε βόρειαανατολικά στην οδό Αβέρωφ προς Κουντουριώτου/Πλατεία Νεομαρτύρων0.00Km
  • 2. Συνεχίστε στην οδό Πλατεία Νεομαρτύρων0.09Km
  • 3. Συνεχίστε στην οδό Λεωφόρος Καραμανλή Κωνσταντίνου0.42Km
  • 4. Στρίψτε αριστερά0.12Km
  • 5. Στρίψτε δεξιά στην οδό Πατριάρχη Ευαγγελίδη0.10Km
  • 6. Στρίψτε λοξά δεξιά στην οδό Λεωφόρος Παπανδρέου Γεώργιου1.35Km
  • 7. Στρίψτε λοξά δεξιά στην οδό 8ης Μεραρχίας0.42Km
  • 8. Συνεχίστε στην οδό Λεωφόρος Γράμμου1.96Km
  • 9. Στρίψτε αριστερά στην οδό Περιφερειακή Ιωαννίνων0.92Km
  • 10. Στρίψτε δεξιά στην οδό Λεωφόρος Στρ/γού Μακρυγιάννη Ιωάννη3.69Km
  • 11. Συνεχίστε στην οδό Ηγουμενίτσας – Ιωαννίνων (Ε92)18.11Km
  • 12. Στρίψτε λοξά δεξιά στην οδό Σουλόπουλου – Ράικου4.17Km
  • 13. Στρίψτε λοξά αριστερά στην οδό Ράικου – Βασιλόπουλου2.84Km
  • 14. Στρίψτε αριστερά για να μείνετε στην οδό Ράικου – Βασιλόπουλου3.12Km
  • 15. Συνεχίστε στην οδό Βασιλόπουλου – Ιερομνήμης0.38Km
  • 16. Στρίψτε αριστερά για να μείνετε στην οδό Βασιλόπουλου – Ιερομνήμης0.00Km

Β

ΠΩΣ  ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΠΑΜΕ ΣΤΟ ΠΑΝΗΓΥΡΙ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΥ

Σας περιμένουμε να γλεντήσουμε με τον παραδοσιακό τρόπο που γλεντάμε η λάκα του καλαμα και τα κρεμμύδι χώρια ελάτε να απολύσετε γλέντι μέχρι να κρουξ ο ήλιος !!!

Τερματισμός: Βασιλόπουλο Ιωαννίνων, στα αριστερά

==================================================================

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ  ΓΙΑ ΤΟ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟ

Βορειοδυτικά από τα Γιάννενα και 38 χιλιόμετρα μακριά περίπου, βρίσκεται το χωριό Βασιλόπουλο.
Είναι κτισμένο πάνω σε  τρις λόφους  στα πόδια της βουνοσειράς του Κασιδιάρη και στο Νοτιοανατολικό μέρος του. Το χωριό των  τριών  λόφους   που είναι σχετικέ ομαλοί και προσιτοί , βόρια η τραγασια  νότια το τσιουμπαρι όπου βρίσκετε το ιερό μνημείο η  εκκλησία του χωριού   προστάτες  Δώδεκα Απόστολοι και ανατολικά  η Βίγλα . Tο ιστορικό μνημείο των Δώδεκα  Αποστόλων  κτισμένο από  πετρά που μεταφέρθηκε από την κορυφή του κασιδιάρη κατά την περίοδο 1500  έως 1750 (( ακριβής χρονολογία κτισίματος δίστιχος παρά της προσπάθειες μου δεν ασταθή δυνατό να βρεθεί)) με τρις   θόλους  με σφήνωση – λαξευτεί πετρά  καθώς τρις κίονες από μάρμαρο  που στην καταληγούν στηρίζουν τους θόλους (τρίκλιτη θολόσκεπη βασιλική με νάρθηκα ο τύπος της ) δίνουν μια ξεχωριστή αρχιτεκτονική και τεχνική  ως προς την στήριξη των  θόλων  στο εσωτερικό τους. Την κάνουν μοναδική  ως προς  την  κατασκευή λοgoy του τρόπο της λαξευτής σφήνωσης πέτρας που έχει  χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή των  θόλων  αλά και της  σκεπής

 Χωρισμένη σε τρία τμήματα στο υπερώο τον κύριος  νάο και το γυνεκονιτη. ο κύριος ναός χωρίζετε από το υπερώο με  τέμπλο άγνωστο ποτέ  έγινε από λαξευτό ξυλόγλυπτο    Είναι δε αξιοπρόσεκτη όλο η   αρχιτεκτονική του κτηρίου,   ενώ δε το εσωτερικό του είναι διακοσμημένο  με πλούσιες  αγιογραφίες (( η παράδοση λέει ότι οι Βασιλοπουλητες  της περιόδου που γινόταν  η  αγιογράφηση συγκεντρώσαν τα αυγά του χωριού και χρησιμοποιηθήκαν για την  αγιογράφηση  του εσωτερικού χώρου της εκκλησιάς.

  Το  ιστορικό μνημείο το δώδεκα αποστολών σήμερα αναστηλώθηκε και  αποτελεί το στολίδι του χωριού , με  το ομώνυμο  πανηγύρι    στης 30 Ιουνίου κάθε χρόνου  όπου και  εορτάζονται η προστάτες άγιοι Δώδεκα Απόστολοι με διήμερη  πανηγυρική εκδήλωση  στης 29 και 30  με παραδοσιακή μουσική και παραδοσιακά  φαγητό όπως το γιαχνί   ρύζι  και  κρεατόπιτες από κρέας κοτόπουλου  και το στιφάδο

Μέχρι της αρχές της  δεκαετίας του 1970   το πανηγύρι  ξεκινούσε  από την παραμονή το απόγεια  τη 29 του Ιουνίου και  όπου πολλοί   συγγενείς και όχι μονό από τα γύρο χώρια ερχόταν από τη παραμονή και το γλέντι άρχιζε από νωρίς το απόγευμα  πολλές φορές δε υπήρχαν δυο και τρείς ζυγές όργανα, πόλοι δε χωριανή η  σόγια!¨*   έχανε και στα σπιτικιά τους  όργανα  από την προηγούμενη της παραμονής  γλέντι  κράταγε μέχρι τα ξημερώματα  ανήμερα  του πανηγυριού όπου και η ευχή ήταν και του χρόνου να γιορτάσουμε .

πρέπει  να επισημάνω  ότι  ανήμερα  στην πανηγυρική θεια λειτουργία , ο παππούς μου  έλεγε ότι   συμμετείχαν παρά πόλοι ιερείς  είχε δε ο ίδιος  αναφέρει ότι το 1932 στο πανηγύρι του χωριού είχε τριάντα  ένα  παπάδες.

Μετά την  θεια λειτουργία και δοξολογία που γίνετε   ακολουθούσε η  εικόνα  η λογία  όπως λεγόταν το έθιμο αυτό πλέον δεν γίνετε και απορώ γατί έχει σταματήσει.

Μαζευόταν λοιπόν  συνήθως  η νεολαία του χωρίου  όπου  μια ζυγή  όργανα  με  επικεφαλής την προστάτιδα  εικόνας τον Δώδεκα Αποστολών και τον ιερέα   να  κάνουν    επίστεψη σε κάθε σπίτι όπου μετά την ευλογία από τον ιερέα γινόταν η ονομαζόμενη λογία από την εικόνα  ενώ ασπαζόταν  και η οποία ανήμπορη η άρρωστη.

Τα όργανα  έπαιζαν   συνέχεια και ο κάθε ιδιοκτήτης  έδινε ότι επιθυμούσε για την εκκλησία στο σχετικό δίσκο   ενώ έρεε άφθονο  κράση και  ρακί που είναι ντόπιας παραγωγής

Αυτό συνεχιζόταν  σε κάθε σπίτι  όπου και η παρέα μεγάλωνε μια και  προστίθεται στο χωρώ συνέχεια  κόσμος από τα σπίτια που επισκεπτόταν και  πρέπει να πούμε ότι  ειδική  στάση γινόταν στο  νεκροταφείο του χωριού που βρίσκετε στο περίβολο του ιερού μνημείου τον Δώδεκα Αποστολών όπου τα όργανα έπαιζαν  συνήθως αγαπημένα τραγούδια των νεκρών  συχωριανών ενώ η καμπάνα  χτυπούσε χαρμόσυνα καλώντας τους με  το ονόματος   να  γλυτώσουν και να χαρούν και  εκείνη δίνοντας έτσι την δυνατότητα  εκφράσουν  την αγάπη και σεβασμό  προς το νεκρό να  τον γλεντήσουν σαν  να ήταν παρών εκεί μαζί  πιστεύοντας ότι έτσι γλεντά και  χαίρετε και εκείνος . φεύγοντας όλοι μαζί  χαιρετούσαν τους  νεκρούς   με  μια  φωνή να είστε  καλά  νοικοκυρεύει καλά ναστε  νοικοκυραίοι.

Συνέχιζαν  χορεύοντας  πήγαιναν   στην  πλατιά του χωριού  μεσημέρι  πλέον  κάτω από την  σκιά   πλατάνου  και της μουριάς   την  σκυτάλη  του χώρου  έπαιρναν  οι γεροντότερη ( με τον σκάρο και τον χάρο  για πες μας χάρε  να  χαρείς ) το γλέντι αυτό συνεχιζόταν αδιάκοπα πολλές φορές  μέχρι τα ξημερώματα της  επομένης μέρας

Το  μεσημέρι  υπήρχε   το ονομασμένο φαγητό  της τάβλας   όπου  πέραν της οικογένειας που  συγκεντρωνόταν συνήθως όλοι μαζί  και η συγγενής  από τα γύρο χώρια (( σήμερα πλέον αυτό το πατροπαράδοτο έθιμο  το μεσημεριανό συμμάζωμα το συγγενών δεν γίνετε  να έρχονται δηλαδή η  συγκινείς και οι φίλοι  από τα γύρο χωρία και όχι μόνο έχοντας  έτσι μια άμεση επικοινωνία μια και τα μέσα  μεταφορές ήταν ανύπαρκτα και η επικοινωνία πλέων πολλών συγγενών αδελφών και φίλων γινόταν  σε τέτοιες συναντήσεις όπως ήταν τα πανηγύρια κάθε χωριού   αποκλειστικά ))   να ανταλλάσσουν ευχές και  να υπάρχει σχετική επικοινωνία…

Advertisements